Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Faktory určujúce návratnosť N

Faktory určujúce návratnosť N:
a) cena jednotlivých výrobkov - predpokladom efektívnosti je, že realizáciou výrobkov a určitej výšky výnosov budú pokryté celk. fix. a var. N a zároveň vyprodukovaný určitý požadovaný rozsah zisku. Je to v bode, kedy objem výroby uhradí celkový realizovaný príspevok, celú výšku NF a prispeje k tvorbe zisku v rozsahu, ktorý predpokladá cena

b) objem realizovanej produkcie - predpoklad rovnakého rozsahu nv, nF a danej ceny vzniknú rozdiely oproti predpokladanému zisku vtedy, ak bude vyrobený rozdielny objem produkcie. Vtedy bude produkovaný iný rozsah celkového príspevku na úhradu. Pretože má byť vždy skôr použitý na úhradu Nt, znamená to - tým sa zmení +- jeho časť určená pre tvorbu zisku. Zdrojom zvýšeného zisku je prekročená úhrada NF. Zdrojom zníženého zisku je neúplná úhrada NF.

c) variabilné N na jednotku produkcie a priebeh celkových var. N pri zmenách v objeme výroby.
d) celková výška fix. N. Zmena nV ovplyvní veľkosť zisku. Ten sa buď zvýši alebo zníži, čo posúva bod predpokladaného rozsahu celkového zisku a bod zvratu. Príspevok na úhradu je dôležitý nástroj analýzy faktorov pôsobiacich na výšku a tvorbu zisku.

Zmena výšky jednotkového príspevku na úhradu Pú ukazuje na zmeny priemerných nV a cien. Zmena celkového rozsahu vyprodukovaného príspevku na úhradu potom ukazuje na rozdiely v objeme výroby, poprípade na rozdiely v rozsahu celk. NF.

Pôsobenie jednotlivých faktorov na moment plnej návratnosti môžeme analyzovať pomocou ukazovateľa príspevok na úhradu. Musíme však rozlišovať, či sa jedná o:
 hodnotu jednotkového príspevku na úhradu vyplývajúcu z jednotkovej ceny výrobku,
 celkovú výšku Pú ako súčasti celkových výnosov.


Analýza bodu zvratu - ABZ - resp. bod zvratu = BZ
ABZ - odpovedá na otázky:
• aké je min. množstvo výroby, ktoré zabezpečí rentabilnú výrobu
• aké je minimálne využitie výrobnej kapacity, pri ktorej nie je výroba stratová
• aké sú maximálne výr. N výrobku bez toho, aby bol stratový
• pri akom objeme výroby dosahuje podnik max. zisk a pod.

Dosiahnutím bodu zvratu vzniká zisk, ktorý pri konšt. cene a proporcionálnych N je tým vyšší, čím viac výrobkov vyrábame. Snaha vyrobiť čo najviac výrobkov a predať ich. Iná situácia je pri zmene ceny a nelineárnom priebehu N. Rastom ponuky sa cena určitého výrobku znižuje. Súčasne s rastom objemu výroby môže dôjsť k nelineárnemu vývoju N  podniky musia neustále sledovať prírastok tržieb a prírastok N. Ak prírastok tržieb prevyšuje prírastok N, je výhodné výrobu zvyšovať, ak je opak, treba výrobu obmedziť. Zvyšovať cenu je vhodné vtedy, keď pri poklese tržieb sa celkový zisk zvýši.

Žádné komentáře:

Okomentovat