Výnosy z komerčných papierov
- určujú sa podobne ako pri ŠPP metódou diskontu, väčšina komerčných CP sa predáva s diskontom pod nominálnu hodnotu. Nominálna hodnota je splatná v lehote splatnosti.
- existujú aj komerčné papiere s kupónovým výnosom
Výhody komerčných papierov:
nižšie a flexibilnejšie úrokové sadzby ako sú úrokové sadzby z pôžičiek komerčných bánk
možnosť získať finančné prostriedky v priebehu jedného alebo dvoch dní
Nevýhody komerčných papierov:
možné riziko odcudzenia bánk, ktoré by mohli podniku pomôcť pôžičkami v čase vážnych problémov
skutočnosť, že komerčné papiere nemôžu byť vyplatené pred dobou splatnosti
- spoločnosti emitujúce komerčné P sa snažia o dosiahnutie čo najlepšieho hodnotenia a získanie čo najlepšej triedy úveryschopnosti od renomovaných ratingových spoločností
- pre komerčné papiere existujú tri triedy – kvalitné, vhodné alebo uspokojivé
- emitenti komerčných P v snahe znížiť investorské riziko zaisťujú emisie komerčných P v komerčných bankách, napr.:
1. tzv. vymeraným úverom, ktorý však nemôže byť použitý na priamu záručnú platbu v prípade bankrotu,
2. komerčným vkladom v banke
3. vydaním neodvolateľného akreditívu
- americkí emitenti vstupujú aj na trhy do zámoria, americké komerčné P na európskom trhu sa označujú ako europapiere
- najväčšími investormi do europapierov sú medzinárodné banky, súkromné spoločnosti a vládou sponzorované alebo vlastnené centrálne banky
- európske komerčné P majú aktívne rozvinutý sekundárny trh, doba splatnosti je v priemere dvakrát dlhšia ako v USA a väčšina je umiestnená prostredníctvom medzinárodných dílerov
Žádné komentáře:
Okomentovat