- povinnost zahájit trestní řízení na základě podání prokuratury
- zásady:
o presumpce neviny
o zistovani materiální pravdy
o veřejnost soudního řízení
o zák. právo na obhajobu
prokurátor:
- dohled nad dodržováním právních předpisů, k čemu napomáhali: vyšetřovatelé prokuratury a ministerstva vnitra
- upevnění prokurátorského dozoru – dodržování veškerých právních předpisů ve státě, opírat se o spolupráci pracujícího lidu => všichni povinni pomáhat (občané i organizace - zároveň měli právo se na prokuraturu obrátit s podáními – ta byla povinna projednat)
- široké a významné pravomoci (zneužitelnost)
- politické záležitosti – speciálně vyčlenění prokurátoři
význam prokuratury: flexibilnější, rychlejší > urychlení procesu v porovnání se státními zastupitelství, pružná reakce díky velkým kompetencím
140/1961 Sb. Trestní zákon (účinnost od 1.1962)
- novelizovaný platí dodnes
- přesnější definice trestných činů, nebezpečnost
- kriminalizace chování – příprava, napomáhání k trestnému činu
- ustanovení o trestech přeformulovány, upřesněny skutkové podstaty (delikty hospodářské)
150/1969 Sb. Zákon o přečinech
hmotně-trestní právo (o přečinech soudně trestaných) – tri kategorie deliktov
141/1960 Sb. – nový trestní řád
vychází ze zákona z r. 1956
- realizoval spolupráci mezi orgány činnými v trestním řízením a společenskými organizacemi
- důraz na prevenci, výchovné působení, boj proti kriminalite
- revizní princi – všestranné přezkoumání vč. odvolání
99/1969 Sb. Zákonné opatření O stíhání protisocialistických a protispolečenských činů
- trestní oznámení podávaly orgány SborNarod.Bezpecnosti přímo soudu
- v přípravném řízení neměli obvinění právo na obhájce (v r. 1965 bylo zavedeno tzv. „vyhledávání“ v rámci přípravného řízení)