Spolupráca medz účastníkmi oligopolu :
1. dokonalá (kolúzia) – má predísť vzájomne sa poškodzujúcemu rivalstvu. !!Ak ide o formálne uzavretú dohodu o postupoch pri určovaní ceny, množstva ... ide o kartel !!
2. nedokonalá -tajné dohody medzi firmamy; nezávislé akcie môžu viesť k cenovým vojnám
Oligopolný trh – vzájomná previazanosť rozhodnutí firiem. Oligopol = hľadač ceny. Optimálna oligopolna cena = cena stabilnej rovnováhy – dosiahnuti, pri stabilizácii štruktúry daného odvetvia (nie je dôvod, aby do odvetvia vstupovali nové firmy)
Monopolistická konkurencia
Forma nedokonalej konkurencie – na trhu existuje veľký počet malých výrobcov, ale každý z nich dáva kvalitatívne odlišný, diferencovaný výrobok
Druhy diferenciácie :
1. prirodzená – existujú skutočné rozdiely v kvalite, dod. Podmienkach, umiestnení firmy
2. umelá (zdanlivá) – tovary rovnakej kvality sa líšia iba továrenskou značkou, spôsobom balenia
Toto spôsobuje, že rôzne skupiny spotrebiteľov preferujú výrobky jednej firmy pred výrobkami ostatných firiem, hoci môže ísť o veľmi blízke substitúty napr. pekárne, benzínpumpy
Žádné komentáře:
Okomentovat