Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Ako píše historik Nagy

Ako píše historik Nagy „...aby občania boli rovní v spôsobe žitia, aby pravda závisť či roztržky nevznikli z nerovnosti majetku; pretože to nemohol dosiahnuť; všetkých učiniť rovnako bohatými, urobil všetkých rovnako chudobnými a preto polia a pôdu odňal a urobil ju verejnou – publicos. Aby ľudí mohol ľahko pre to získať v nádeji na voľno a len toľko si mohol každý zobrať z výnosov, koľko kto potreboval tak nie oni (Sparťania) ich mali vlastnými rukami obrábať, ale Helioti, istý druh služobníkov či poddaných. Táto rovnosť bola založená na preveľkej neprávosti voči Heliotom. Totiž Sparťania v počte na 10.000 mohli si zachovať svoj voľný čas ale 100.000 Heliotov uvrhli do tvrdých a strašných podmienok otroctva. Totiž vec verejná – res publica, stratou Heliotov nič nestratila preto s nimi kruto zaobchádzali. Ba priam stanovené zákonom bolo, aby sa nezvýšil počet Heliotov a tým by boli nebezpeční pre slobody občanov, mladíci Sparty z času na čas na nich z nenazdania zaútočili, akoby na divé zvery a ich nivočili. Takže najvyššia sloboda Sparťanov na najvyššej otrokárni Heliotov bola založená. ...šťastie málo bolo položené na nešťastí mnohých....“. Lykurgovi sa podarilo uskutočniť svoju predstavu – rodina bojovníkov familia militaris. Atény mali posledného kráľa Codrum Kodruma súčasníka kráľa Izraela Saula. Po ňom správu Atén prebrali archonti na dobu 370 rokov. Najznámejší bol archont Draco a to svojimi veľmi prísnymi zákonmi (aj menšie prečiny sa trestali smrťou). Solon však jeho zákony zrušil a prispel k rozkvetu veci verejnej. – demokratická forma. Atény sa preslávili školou a tým rozvíjaním myslenia a láskou k mysleniu filozófia(láska k múdrosti). Dejiny poznajú siedmych gréckych mudrcov – Tales z Milétu, Bias, Pittacus, Cleobulus, Solon, Chilo zo Sparty, Myson. Ako prvý sa nazval filozofom Pytagoras, ako to uvádza i Herodotos (lib. 3, c. 121)
Dalo by sa veľa písať o týchto rozumných ľuďoch a ich činoch. Pre nás však bude stačiť ak si budeme všímať, ich záujem o dialóg a snahu o rovnosť. Predsa však v porovnaní so staršími kultúrami, Sumeri a Egypťania (od ktorých sa učili) už tu badať tvrdšie a surovejšie spôsoby voči slabším.

Žádné komentáře:

Okomentovat