Při volbě sortimentu mají rozhodující význam omezující faktory; je třeba rozlišovat tři situace:
A) jediným omezením je celková instalovaná kapacita (nediferenciované omezení)
- jediným omezením je kapacita,
- maximálního zisku dosáhneme produkcí výrobků s nejvyšší marží,
- všechny výrobky mají stejný nárok na kapacitu,
- neexistuje omezení odbytu.
B) existuje jediné omezení, jsou však diferencované požadavky na kapacitu u jednotlivých výrobků
- jediným omezením je kapacita,
- každý výrobek má odlišný nárok na kapacitu,
- v tomto případě nerozhoduje marže připadající na jednotlivé výrobky, ale podíl marže u jednotlivých výrobků na jednotku omezení.
marže = tržby – VN
%marže = (marže / tržby) . 100
marže na jednotlivé omezení = marže / nárok na kapacitu
Marže kryje fixní náklady a vytváří zisk; jedná se o příspěvek na úhradu fixních nákladů a tvorbu zisku.
C) existuje více omezení při volbě sortimentu (kapacita, odbyt, apod.)
Žádné komentáře:
Okomentovat