Výška NZ by teda mala zodpovedať výške úroku, ktorý by kapitál výrobcovi priniesol, ak by ho miesto podnikania vložil do banky.
Snahou každého výrobcu je však snaha o dosiahnutie vyššieho zisku ako normálneho. Ten sa dá dosiahnuť tým, že výrobca dosiahne určité výhody oproti konkurencii napr. nižšou úrovňou N cez novú technol. alebo rastom produktivity práce a pod., to mu prinesie tzv. mimoriadny zisk, ktorý poberá dovtedy, pokiaľ konkurencia tento náskok nevyrovná.
Záver: Z toho vyplývy, že výrobca v podmienkach dok. konk. vstupuje na trh s individuálnou nákladovou krivkou, ktorá je vlastne totožná s priebehom Marg. N a je odrazom ponukovej krivky na trhu.
V nedokonalej konkurencii je situácia v tvorbe mimor. zisku zložitejšia. Vyplýva to z rozdielneho priebehu výnosov a z rozdielneho pôsobenia dopytov. a cenovej krivky.
Vstup nových kapitálov pri monopolnom postavení výrobcu na trhu je zložitý resp. nemožný a preto mimor. zisk má trvalejší resp. trvalý charakter. Poberajú ho však len tí na trhu, ktorí majú monoplné postavenie na trhu.
Pri zisku môžeme odvodzovať určitý jeho vťah k „bodu obratu“.
BOD OBRATU sa dosiahne tam, kde hodnota celkového zisku = 0. Bod obratu nám umožňuje preto odpovedať na tieto otázky:
1) Aké je min. množstvo výroby, ktoré zabezpečí rentabilnú výrobu?
2) Aké je min. využitie výrobnej kapacity? (fix. N)
3) Aké sú max. výrobné N výrobku bez toho, aby bol stratový?
4) Aký objem výroby zabezpečí výrobcovi max. zisk?
Pri rozhodovaní podniku o maximálnom zisku, ktorý dosiahne v bode, v ktorom sa výnos marg. = Nákl. marg., t.j., že zisk marg. = 0 - z toho vyplýva, že odvodíme od podmienky marg. V - Marg. N = 0 = teda max. zisk.
Ak vychádzame z predpokladu max. zisku, tak podnik pri rozhodovaní o optimálnom objeme produkcie porovnáva 2 kategórie:
- marg. V
- marg. N
Medzi týmito dvomi kat. môžu nastať tieto stavy:
1) marg. V> marg.N, tak pri zvýšení objemu výroby o 1j. vzrastú celk. V viac ako celk. N a vzrastie aj celkový zisk.Znamená to, že pri tomto vzťahu rast výroby zabezpečuje rast zisku, t.z. že objem výroby nie je optimálny, je nižší a teda podnik nie je v rovnováhe.
2) výnos marg.< N marg. , tak zvýšenie objemu výroby o 1j. spôsobí vyšší rast N ako výnosov a celkový zisk sa zníži. V tomto prípade je objem výroby väčší ako optim. a podnik nie je v rovnováhe.
rentabilita - vo všeobecnosti ju chápeme ako relatívne vyjadrenie výsledkov hospodárenia vo vzťahu k určitému základu
- je často definovaná ako schopnosť podniku dosahovať zisk a zhodnocovať kapitál vložený do výroby
- z praktického hľadiska rentabilita udáva spravidla kvantit. vzťah medzi ziskom a vlastnými nákladmi
prah rentability ak zisk = 0
Žádné komentáře:
Okomentovat