Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Maximalizácia zisku podniku v podmienkach rôznych typov trhovej konkurencie, stanovenie prahu rentability

8. Maximalizácia zisku podniku v podmienkach rôznych typov trhovej konkurencie, stanovenie prahu rentability.

Dokonalá konkurencia
- veľký počet malých firiem
- voľný vstup výstup
- mobilita výr. faktorov
- dokonalé informácie - dostupné
Žiadna firma nemôže ovplyvňovať cenu, akceptovaná cena je cena, pri ktorej firma predáva. Ak firma zvýši cenu, nepredá tovar, ak zníži cenu, zníži svoj príjem.

Monopol
- 1 firma zásobuje celý trh
- silné bariéry vstupu
- trhový dopyt = dopyt po produkte monopolu
- rozhoduje o veľkosti produktu, o cene
bariéry: - priem. N dosahujú minimum - pri väčšom outpute ako žiada trh
- prirodzený monopol - trh môže uspokojiť len 1 firma s nízkymi priemernými N (ku
vzniku vedú prirodzené sily konkurencie)
- 1 firma kontroluje zdroje na výrobu produktu
- mimotrhovo - zásah štátu
- exkluzívny patent, právo - nepredajné
- princíp maximalizácie je rovnaký ako v dokonalej konkurencii Tm = Nm
- Tm < Nm  nemôže predať množstvo, ktoré by chcel, len ak zníži cenu
Tm = cena j. - redukcia ceny v dôsledku zníženia ceny


Monopolná konkurencia
- typ nedokonalej konkurencie
- veľký počet výrobcov, výrobky - substitúty
- diferenciácia produktu = monopolná sila
- ľahký vstup do odvetvia
- podniky majú určitú silu

Oligopol
- závislosť medzi firmami
- málo veľkých firiem
- priemerná trhová sila
- diferencované, homogénne výrobky
- dosť veľké bariéry vstupu

Žádné komentáře:

Okomentovat