Kritériem členění je především frekvence nákupu nebo prodeje – lze rozlišovat:
a.) extenzivní distribuce – týká se výrobků každodenní jednorázové spotřeby, prodej nečiní potíže, nízké požadavky na servis, výrobky nejsou drahé – snahou je, aby výrobky byly prodávány:
- ve všech prodejnách nebo
- ve všech prodejnách několika typů nebo
- ve všech prodejnách jednoho typu nebo
- ve všech prodejnách dané lokality
b.) výběrová distribuce – výrobky nakupované občas, s dlouhým použitím, většinou nákladnější, vyžadující servis, speciální vybavení prodejen, kvalifikovaný personál (spotřební elektronika) – výrobek je k dispozici zákazníkům jen ve vybraných prodejnách
c.) exklusivní distribuce – výrobky výjimečné, nezastupitelné, většinou drahé, preferované úzkou skupinou zákazníků – výrobek je distribuován jen v jednom obchodě
Členění distribučního řetězce podle druhu distributorů
a.) velkoobchod – zboží pro velké množství odběratelů z oblasti maloobchodu
b.) velkoobchod s maloobchodní sítí
c.) průmyslový distributor – velkoobchodní organizace distribující výrobky a meziprodukty, jejichž odběratelé jsou výrobci, podniky a podnikatelé
Žádné komentáře:
Okomentovat