Externé – charakteristiky spotrebiteľov, kultúra, konkurencia
Interné – ciele firmy, charakter firmy, výška kapitálu, náklady, pokrytie územia, kontrola, kontinuita, komunikácia
Podstatným kritériom resp. faktormi výberu najvhodnejšiej distribučnej cesty sú podnikové, marketingové a špecifické distribučné ciele podniku.
Faktory, ktoré treba zvažovať možno rozdeliť aj na faktory trhu, výrobku a podnikové faktory.
Medzi fakt. trhu patria: veľkosť a rast trhu, typ trhu, prístup na trh /otvorený alebo chránený/, hospodársky poriadok /liberálny or centralistický/, štruktúra distribučných ciest /vyvinutá or elementárna/, zákonné obmedzenia a geografická vzdialenosť.
Faktory výrobku: špecifiká výrobku – štandardné resp. nešt. výrobky /masovej or kusovej výroby/ - druh výrobku /surovina, polot., hotový výrobok/, požiadavky a rozsah servisu, poradenstvo /rozsiahle or malé/, údržba, udržiavanie náhrad. dielcov /potrebné or no/
Faktory podniku: globálne ciele / vybudovanie, rozšírenie, udržanie zrušenie podielu na trhu/, distribučné ciele – stupen pokrytia, hustota distribúcie, sortiment /malý,uzky,široký,hlboký/, personálne vybavenie /kvalif. or menej kvalifikovaný personál/, použiteľné finančné prostriedky /velké or malé/
Pri výbere MDP je potrebné zvažovať aj faktory ako napr. zastupitelské právo pre zahr. podniky, zákony a nariadenia, ktoré predpisujú nutné zapojenie domacich distribučných partnerov, regulácie podielov zahraničných podnikov na konkurzoch a pod. Z tohto vyplýva že pre každý variant distrib. cesty sa musia preskúmať zákonné ustanovenia. Veľký vplyv majú aj daňové zákony a nariadenia. Faktory, ktoré ovplyvňujú rozhodovanie o distribučnej politike možno rozdeliť podľa externých a interných podnikových faktorov, ktoré predstavujú zároven kritéria výberu optimal. distribučných ciest. Z oblasti interných faktorov má základný význam výrobok s jeho vlastnosťami.
Základným všeobecným delením sú to faktory: - interné
- externé
Podrobnejšie sa dajú tieto faktory rozobrať do 3 skupín:
1. charakteristika trhu
- veľkosť a rast trhu (potenciál, rast trhu)
- typ trhu (prístup na trh, hospodársky poriadok)
- štruktúra distribučných ciest
- ostatné faktory prostredia (zákonné obmedzenia, geografické vzdialenosti)
2. charakteristika výrobku
- špecifiká výrobku (štand. a neštand. výrobky, druh výrobku)
- požiadavky a rozsah servisu ( poradenstvo, údržba, služby, náhradné diely)
- relácia hodnota - váha
3. charakteristika podniku
- globálne ciele podniku
- distribučné ciele (stupeň pokrytia trhu, hustota distribúcie)
- sortiment
- personálne vybavenie
- použiteľné finančné prostriedky
Žádné komentáře:
Okomentovat