2) Základné modely AD a AP
Vymedzenie AD: čiastkový D, individuálny D, krivka AD
Pod AD rozumieme súhrn tovarov a služieb, ktoré sú jednotlivé trh.subjekty ochotné a schopné kúpiť pri určitej cenovej hladine.
Z uvedeného vyplýva, že AD tvorí:
a) dopyt domácností, spotrebiteľov po spotreb. tovaroch a službách
b) dopyt podnikateľov po investič. statkoch
c) dopyt vlády po spotreb. a investičných statkoch
d) dopyt cudzincov (iných štátov) vyjadrený ako čistý export
- dopyt subjektov sa prejavuje v podobe výdavkov
Štruktúra AD a charakteristika častí AD
AD = C +I + G + X
kde C = výdavky domácnosti na nákup spotrebných tovarov a služieb
I = výdavky podnikateľov na nákup investičných statkov
G = výdavky vlády
X = čistý export vyjadrený ako rozdiel exportu a importu
Názory na polohu krivky AD:
Všetky hlavné prúdy sa stotožňujú s takýmto (daným) tvarom AD. Klasický a Keynesovský prúd sa stotožňuje s týmto tvarom. Pri raste cenovej hladiny AD klesá a naopak.
Možnosti ovplyvňovať polohu AD:
- posun doprava - keď sa zvyšujú jednotlivé zložky AD, zvyšuje sa aj AD ako celok
Žádné komentáře:
Okomentovat