Největší databáze studijních materiálů pro střední a vysoké školy.
Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).
Citujúc Pia XII. z roku 1950
Citujúc Pia XII. z roku 1950 musíme povedať, že je nerozumné a nevedecké tvrdiť, že vývoj sa vzťahuje na všetky veci. Pius XII v encyklike Humani generis uvádza: „...sú totiž takí, ktorí evolučnú teóriu, ako to oni hovoria, pritom nie celkom dokázanú na samom poli vedy, nerozumne a bez rozlišovania chcú vzťahovať na vznik všetkých vecí...“. Vývoj existuje, ale nie vo všetkom. Nemožno touto teóriou zavrhnúť „ to čo je nemenné, pevné, absolútne..“ A dodajme, ak by totiž pravek mal byť vedeckým vysvetlením vzniku človeka bez účasti Boha; (akási alternatíva Biblie) nemožno obchádzať zákonitosti o ktorých nás upovedomuje veda dejiny. (napr. preberanie kultúrnych prvkov národa stojaceho na nižšom kultúrnom stupni od národa stojaceho na vyššom kultúrnom stupni.) V tomto prípade je táto doba bájkou. Bájkou o „Robinsonovi“, ktorý žijúc na opustenom ostrove sa postupne všetko sám naučil!!! Ak však doba pravek by mala byť tým čo Biblia hovorí „...Boh stvoril človeka...“ teda myslí sa na stvorenie po línii jeho telesnej zložky, možno skúmať veci zmysluplne ďalej a odhaľovať pravdu o našom pôvode ale iba po stránke telesnej. Po stránke duchovnej sa veci majú ináč. Nemôže dať ten kto nemá. Nemôže učiť poznaniu ten, kto sám to poznanie nemá. Kto by pochyboval o tom, že sú veci, na ktoré môže prísť človek sám keď ich zažije ale i veci, ktoré sme nezažili, ale vieme o nich z „počutia“? Táto dvojznačnosť doby nazývanej pravek je otvorená do doby, kým sa nestane jednoznačnou. Preto tu hovoríme o praveku skôr ako o mienke či hypotéze, ktorú jednoducho treba ďalej skúmať. Veď by to bolo nepravdivé. Jednak hovoriť v dejinách o veciach, ktoré sú podložené a berieme ich ako fakty – staroveké kultúry, ktoré dodnes sú inšpirujúce a nik ich nepopiera a dať ich do jednej roviny s vecami, o ktorých sa hovorí ale nie s takou istotou. Preto si táto mienka (o dobe praveku) zasluhuje pozornosť vo vedeckých kruhoch, je tu priestor pre výskum všetkých vied, tak archeológie ako aj filozofie aj teológie. Je to otvorená otázka.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat