VÝBĚR OBSAHU ŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
Základem obsahu školního vzdělávání je učivo.
Obsah školního vzdělávání (vyučování) je to, čím působíme na žáky, co si mají osvojit a čím se působí na jejich vývoj.
Učivo chápeme jako výběr poznatků a činností z kulturního bohatství, který jako nutný předpoklad dosáhnout vyučovacího cíle, tvoří věcný základ vyučování.
VÝBĚR UČIVA:
Učivo vybíráme podle cílů, kterých chceme výukou dosáhnout. Dále také podle žáků a jejich předpokladů (tělesné, pohybové, psychické), potřeb a zájmů – tyto činitelé tvoří vnitřní podmínky.
Vnější podmínky tvoří společenské, organizační, materiální podmínky.
Kompetence učitelů při výběru učiva závisí od druhu dokumentu projektu. Úzká je v tradičních učebních osnovách, široká v rámcových vzdělávacích programech.
MOŽNOSTI VÝBĚRU UČIVA DO OSNOV I DO ROČNÍCH A TEMATICKÝCH PLÁNŮ:
• Výběr utilitární
Klade důraz na základní učivo (kmenové učivo)
• Výběr exemplární
Z příbuzných jevů a činností jsou do osnov vybírány určité příklady, které si žácí mohou osvojit a pochopit. Např. v TV se vybírají příklady některých sportovních her, něco z gymnastiky, atletiky,…)
• Výběr fundamentální
Představuje hlubší základy vědního oboru. Jde o podstatu činnosti, pochopení jejího smyslu na základě poznaných zákonitostí. Takto do hloubky by měli učivo zvládnout učitelé, vědečtí a vysokoškolští pracovníci.
Žádné komentáře:
Okomentovat