Plán hodiny: Martin Novotný
Předmět: Kancelářské práce I Místnost: 27 Datum: Út 9.4.2004
Téma: Řazení do evidence, kapitola 8.2
Cíl: Žáci by měli umět
· hledat informace v abecedním seznamu
· abecedně třídit informace
Materiál: telefonní seznamy, sady kartiček pro hry, pracovní listy „Řazení do evidence“
ČAS | METODA | OBSAH |
| Úvod | Stanovit cíle. Zdůraznit důležitost tématu i to, že tyto dovednosti nejsou tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Stručně zopakovat minulou hodinu. |
5 | Otázky a odpovědi | Má někdo z vás abecedně seřazené desky nebo kazety? Známe všichni dokonale abecedu? (Hra: Co je dříve, m nebo l, t nebo r? atd.) |
10 | Objevování | Jak jsou sestavovány abecední seznamy? Třída dostane za úkol zjistit pravidla abecedního třídění informací na základě zkoumání telefonního seznamu. Uvést čísla, iniciály, zkratky. |
20 | Cvičení | Žáci hledají ve Zlatých stránkách telefonní čísla následujících institucí (soutěž na čas): čalounictví v Praze 5, poliklinika Benešov, kadeřnický salon Petra, grandhotel Pupp Karlovy Vary, Ministerstvo kultury. |
30 | Diskuze | Třída formuluje pravidla. |
35 | Zápisky | Pravidla jsou shrnuta na tabuli a žáci si je opíší do sešitů. |
40 | Ukázka | Názorně ukázat na fólii projektoru, jak aplikovat pravidla při třídění informací. |
45 | Procvičování | Cvičení – vytváření abecední kartotéky (3 sady kartiček). Dvojice obdrží kartičky; soutěží se na čas. Žáci odevzdají seřazené kartotéky ke kontrole. |
57 | Shrnutí | Shrnout pravidla. |
(bude-li čas) | Odpovídání na otázky 1, 3, | |
Hodnocení hodiny | Hodina proběhla dobře. Stadium objevování zabralo mnohem více času, než jsem předpokládal. Problémem při práci se Zlatými stránkami bylo hledání v rejstříku rubrik, přestože jsem se tomu již několikrát věnoval. Vysvětloval jsem to dostatečně jasně? Soutěže se velmi osvědčily! Rozhodně je zařadit příště. |
Žádné komentáře:
Okomentovat