ADAPTAČNÍ A ANTICIPAČNÍ CÍLE
adaptační – zaměření výchovy na přítomnost, na přizpůsobení se současnosti
anticipační – příprava na budoucí realitu
dnes snaha spojit tyto dvě orientace; rychlý rozvoj vědy a techniky nutnost předvídat budoucí vývoj
TEORETICKÉ A PRAKTICKÉ CÍLE
teoretické – těžiště v systému vědomostí
praktické – základ v dovednostech a návycích
Moderní pedagogika zdůrazňuje spojení výchovy se životem; kritika teoretismu tradiční výchovy a důraz na praktické aspekty je charakteristický pro většinu směrů 20. století
AUTONOMNÍ A HETERONOMNÍ CÍLE
autonomní – cíl, který si stanoví sám jedinec
heteronomní – cíl stanovený jinými činiteli (státem, pedagogem, rodičem,…)
Cíl výchovy je tvořen řadou dílčích cílů. Ve spojení se složkami výchovy se jedná o cíle rozumové, mravní, pracovní, estetické a tělesné výchovy.
Vlastnosti cíle: popsatelnost, vymezení v čase, etapovitost
Konečným cílem výchovy je ideál plného a harmonického rozvoje osobnosti.
Komenský požaduje rozvíjet ″všechny ve všem všestranně″.
Žádné komentáře:
Okomentovat