Rozvoj motorických funkcí
- Pohybové dovednosti (viz didaktika, metodika, technika)
- Pohybové schopnosti (více viz otázky A 3., 4.)
Rozvoj pohybových schopností
- Rozvíjí se maximální (letmá) rychlost, akcelerační rychlost (rozběhová), reakční (výběhová) rychlost, rychlostní vytrvalost (anaerobní 400m)
- Při rozběhu se uplatňuje akcelerační rychlost, která je vázána na sílu
Pro rozvoj rychlosti používáme opakovanou metodu (optimálně dlouhé přestávky, aby další cvičení mohlo být provedeno maximální rychlostí). Přestávky jsou v podobě chůze, mezichůze, uvolňovacími cvičeními. (U krátkých úseků 1 – 2 min., u delších 3 – 5 min.)
Důležité je zahřátí, protažení a uvolnění svalstva, také teplota prostředí je důležitá, bezpečný povrch…
Cvičení:
Užíváme hry rychlostní, cvičení pro rozvoj všeobecné síly. Překonávání váhy vlastního těla, nošení partnera, pytlů apod.
Poté speciální síla DK – zlepšení odrazové schopnosti a zrychlení frekvence kroků – cviky rychlejším tempem se správnou technikou.
- Tempové úseky 40 – 80 m submaximální rychlostí
- Úseky 30 – 50 m maximální
- Úseky ze svahu s větrem v zádech
- Letmé úseky 20 – 30 m se snahou o co největší počet kroků, nebo naopak se snahou o co nejmenší počet kroků
- Liftinkové a skipinkové úseky 20 – 30 m, či max. rychlostí na místě (skipink – vysoká kolena)
400 m:
- úseky 150 až 200 m max. rychlostí
- krátké úseky z nízkého startu max. rychlostí (reakční i akcelerační rychlost)
- krátké úseky do 100 m stupňovaně
- cupitavý běh, start do zatáčky, ze svahu, z různých poloh
Také u rozvoje akcelerační rychlosti používáme opakovanou metodu (max. intenzita, optimální přestávky), může být přímá (sprinterské akcelerace) nebo nepřímá (prostředky pro rozvoj síly, zlepšení koordinace..), zaměř. na zvýšení podílu odrazové síly za normálních nebo ztížených podmínek (do svahu, s taženou zátěží – spolužák za běžícím zavěšený za bundu či lano, nebo je běžícím tlačen dopředu) nebo na zvýšení podílu frekvence kroků za ulehčených podmínek (ze svahu, s tažením)
Rozvoj reakční rychlosti – výběhy na zvukové signály z různých poloh, nebo jednoduché pohyby ve stoji prováděné na signál (skok z místa atd.)
Rozvoj anatomicko-fyziologických funkcí
(viz otázka A 10.)
Atletická činnost rychlostního typu probíhá v anaerobních podmínkách (energie se čerpá ze zásob přímo ve svalech – ATP a CP). To umožňuje pracovat vysokou intenzitou, ale krátkodobě (10 -15 s). Rozhodující věk pro rozvoj rychlostních schopností je 10 -13/14 let. Do 11 let se doporučuje přednostně se zaměřit na frekvenci pohybu (rychlost lokomoční), později (12 – 13 let) uplatňujeme učivo zaměřené na rozvoj rychlosti spojené se silou (rychlostně silové schopnosti).
Žádné komentáře:
Okomentovat