Izolovaný nácvik nových herních dovedností provádíme jen na úroveň základního osvojení (nácvik jedné dovednosti v bloku), pokud je dovednost v podstatě osvojena, doporučujeme procvičovat v řetězcích herních dovedností tak, jak se vyskytují v utkání s narůstající obtížností herně situačních podmínek (rozptýlené procvičování), učíme hrát fotbal „přes fotbal", jinými slovy postupujeme „přes utkání k utkání" (větší motivace), využíváme komplexní metody, převážná část nácviku a rozvoje herních dovedností by měla probíhat v podmínkách blízkých utkání ihned, jakmile si hráči osvojí základy technické stránky pohybových činností, často používanými metodicko-organizačními formami jsou průpravné hry a řízená nebo volná hra s menším počtem hráčů a na menším prostoru (častější kontakt s míčem, se soupeřem apod.), při nácviku nebo herním tréninku považujeme za základní organizační tvar trojici nebo čtveřici ( hráči do trojúhelníku nebo do čtverce), kdy snáze rozvíjíme prostorovou orientaci i spolupráci do hloubky a šířky hřiště, zvláštní pozornost (vedle přihrávání, zpracování, vedení míče atd.) věnujeme rozvoji citu pro míč v dolních končetinách (komplexního vjemu „pocitu" míče), cvičení na manipulaci s míčem náročná na jemnou koordinaci zařazujeme do každé TJ, u dětí a mládeže z hlediska psychické složky sociálně - interakčních a intelektuálních dovedností je nutno rozvíjet a podporovat: hravost, radostnou atmosféru, převahu kladných prožitků, dostatečný prostor pro vlastní iniciativu svěřenců, důraz na herní operativní myšlení, orientaci v prostoru, intuici, předvídání, tvůrčí schopnosti, originální přístupy k řešení situací, dále samostatnost, rychlost rozhodování, předpoklady k psychické stabilitě a odolnosti,
Rozvoj pohybových schopností
1. kondiční (rychlostní, vytrvalostní, silové)
a) Rozvoj rychlostních sch. – zařazujeme na začátek hlavní části TJ a před tím neprovádíme cvičení přinášející únavu, žádoucí je navození vhodné atmosféry, dobrého psychického stavu, motivace, koncentrace, rozvíjíme na základě frekvence pohybů, většinou koncentrovaným úsilím (se snahou o pohyby provedené technicky správně s maximálním úsilím), jakmile klesá rychlost prováděných činností, cvičení přerušíme nebo ukončíme, interval zatížení do 5-6 sec. při jednoduchých pohybech i řetězcích činností, (např. starty z různých poloh do 10-15 m s oběhnutím, obraty, přeskoky překážek s odkopem míče apod.), interval odpočinku 10 je stejně významný jako interval zatížení IZ (obecně má být interval odpočinku tak dlouhý, aby v následujícím zatížení byl hráč zotavený a mohl běžet maximální rychlostí - musí dojít k obnově energie a nesmí klesnout dráždivost CNS, orientační poměr IZ : IO = 1 : 6 i více), v intervalu odpočinku zařazujeme převážně aktivní odpočinek (dechová, uvolňovací, protahovací cvičení -strečink, vyklusání, chůze, volně manipulace s míčem-lehká nenáročná činnost nízké intenzity), ve fotbale se nesetkáváme s izolovanými projevy rychlosti (vázány např. na koordinační schopnosti, herní dovednosti), projevy různých forem rychlosti jsou specifické, navzájem nezávislé - nutno rozvíjet odděleně např. startovní rychlost a běžecká rychlost apod., přenos velice omezený, ze všech pohybových schopností rychlost nejvíce limitována dědičně, nezapomínat na rozvoj psychických procesů limitujících motorické rychlostní schopnosti (rychlost vnímání, hodnocení a rozhodování).
Metody rozvoje rychlostních sch. – opakovací, kontrolovaného úsilí
b) Rozvoj silových sch. - přiměřeně posilujeme po celý rok, charakter a dávkování přizpůsobujeme danému období celoročního tréninkového cyklu, speciální posilování, kde je možné, je vhodné realizovat v typických pohybových strukturách (např. posilování dolních končetin střelbou v sériích), můžeme využívat přirozená cvičení a poměrnou část váhy vlastního těla (u dětí 1/3 tělesné váhy), dále švihadla, úpolová cvičení, hry, přetahy, přetlaky; zápas, odhody a hody plným míčem, víceskoky, poskoky apod., při rozvoji silových schopností v posilovně respektujeme individuální a věkové zvláštnosti i požadavek dynamického charakteru posilování (dětské kategorie ne! - možnost poškození kloubního a kosterního aparátu páteře), preferujeme dynamickou - výbušnou sílu, přiměřeně a citlivě posilujeme svalstvo trupu (zádové, břišní) i krátkodobou výdrží (2-5 sec.) v určité poloze, po dynamickém posilování svalstva paží a dolních končetin následně uvolňujeme, protahujeme, snažíme se o zlepšení nervosvalové koordinace, vyhýbáme se neúměrnému zatížení páteře, odlehčujeme páteři polohami vleže a vsedě, neposilujeme unavené svalstvo, dbáme na všestranný charakter posilování, předčasný speciální silový rozvoj může vést ke svalové nerovnováze, posilujeme také svaly, které nemají ve fotbalu hlavní funkci, součástí posilování musí být kompenzační cvičení, protahujeme především svaly s tendencí ke zkracování, posilujeme i podpůrné a antagonistické svalové skupiny i svaly s tendencí k oslabení.
Metody rozvoje silových sch. - metoda maximálních úsilí, metoda opakovaných úsilí (kulturistická), metoda izometrická (statická), metoda izokinetická, metoda plyometrická (rázová), metoda dynamických úsilí (rychlostní), metoda kontrastní (variabilní), metoda intermediární
Rozvoj vytrvalostních sch. - uplatňujeme přirozený rozvoj aerobní (dlouhodobé) vytrvalosti, převažovat by měly průpravné hry a vlastní hra s delším časovým intervalem (10-30 min.) i s různým počtem hráčů (např. 3 na 3 až 6 na 6), můžeme rozvíjet i vytrvalým během nízké intenzity metodou nepřerušovaného zatížení (nejlépe běh i v mírně členitém terénu minimálně 5 minut až desítky minut, postupně prodlužujeme o 1-2 min., nezvyšujeme tempo - můžeme prokládat chůzí), - u dětí je ukazatelem, zda prodloužit vzdálenost, schopnost svěřenců proběhnout stávající úsek bez viditelných obtíží, za další prostředky kromě průpravných her, vlastní hry a běhu v terénu jsou považovány pohybové hry, překážkové dráhy (spolu s koordinací), plavání, bruslení, běh na lyžích, jízda na kole a další doplňkové sporty, rozvíjíme průběžně (minim. 2x týdně) v pestrém tréninku všestranného charakteru a především „herní"
Žádné komentáře:
Okomentovat