V procesu pohybového učení lze vydělit několik časových úseků s rozdílnými charakteristikami:
· seznámení se s novou pohybovou strukturou (fáze generalizace), toto období je charakteristické neekonomickým režimem, kdy jsou zapojovány i svalové partie nemající podstatný mechanický význam vzhledem k finálnímu výkonu, vznikají první představy o pohybu a první pohybové zkušenosti
· nácvik (fáze diferenciace), v procesu nácviku dochází k ekonomizaci funkcí, důraz je kladen na technický základ pohybu nové dovednosti, je odlišováno podstatné od méně podstatného, vytváří se přesnější představa o pohybu
· hrubé zvládnutí cviku (fáze stabilizace), dotvoření celkového rytmu ve smyslu časového sladění jednotlivých pohybových aktů a operací, odstranění nežádoucích souhybů, zvětšení počtu "dobrých" pokusů natolik, že lze cvik považovat v hrubých rysech za naučený (pohybový vzorec je dotvořen)
· komplexní zvládnutí cviku (fáze automatizace), cvik je zvládnut se všemi jemnostmi, úspěšnost je stabilizována, vzruchový vzorec kterým je pohyb spouštěn je uložen v motorické paměti, jsou vytvořeny předpoklady pro zvládnutí cviku v měnících se podmínkách (fáze plasticity).
Pohybové učení - zvládnutí nejprve hrubé, posléze jemné koordinace je proces v čase a jeho grafické vyjádření nemívá lineární průběh. Po sérii úspěšných pokusů může dojít i k pronikavému zhoršení s různou dobou trvání. Nebo může dojít ke stagnaci, což je v grafu znázorněno přímkou téměř rovnoběžnou s horizontálou (plató).V takových případech je účelné použít jiné didaktické prostředky než doposud, nová průpravná cvičení, volit jiné slovní formulace, nebo na nějaký čas tento prvek nezařazovat - princip vyhasínání. Především by nemělo docházet v těchto případech k dlouhodobému memorování za stejných podmínek (i v nich může být příčina neúspěchu). Mohl by tak vzniknout psychický blok a v jeho důsledku nekoncentrovanost, až nechuť k nácviku. Obsah pohybového učení a jeho časování by měl korespondovat s teorií senzitivních období, kdy jsou jednotlivé funkce a v návaznosti na to jednotlivé dovednosti učeny a rozvíjeny v časových posloupnostech v souladu s biologickým vývojem jedince. To je předpokladem efektivní kultivace biologického potenciálu člověka bez zdravotních rizik (která by mohla nastat jako možné důsledky ranné specializace při nerespektování věkových
Žádné komentáře:
Okomentovat