využití v celé hodině Tv
· využití v dílčích částech hodiny Tv
· využití v mimoškolních aktivitách – kurzy, vystoupení, soutěže
Zdravotní význam dodrž. zásad správného držení těla
rozvoj nervosvalové koordinace
Estetický spojení pohybu s hudbou
ladnost pohybu
vnitřní prožitek
Motivační zejm. cvičení s náčiním, význam hudby
Rozvoj kreativity improvizace, volné sestavy, pódiové skladby
Didaktické aspekty RG, MG
· hromadné cvičení zaručuje vysokou efektivitu hodiny (od 40% výše)
· učivo je zařazeno do tematických celků
· nacvičené prvky doporučujeme spojovat do krátkých sestaviček, které lze využít jako kontrolních sestav k hodnocení
· vhodná je improvizace a pohybové skladby
· využití pohybových skladeb k různým školním i mimoškolním vystoupením a soutěžím
· nacvičujeme postupně izolovaně jednotlivé prvky, při cvičení s náčiním nejdříve techniku náčiní na místě, později se zapojením cviků bez náčiní
· následuje spojení vazby nacvičovaného prvku s prvkem předcházejícím a následujícím
· nakonec spojení celku – zpravidla čtyřtaktí
Didaktické aspekty tance (lidový, společenský)
· taneční názvosloví – zátočka, podtáčka, dvojpolka, dvojposkočná chůze...
· nácvik tanečních kroků – kruh, vázaný kruh, řady, zástupy (včetně orientace v prostoru)
· správné držení v páru, v jiných útvarech
Vlastní nácvik tance:
· seznámení s tancem – kdy a kde vznikl, za jakých podmínek, jaký je jeho obsah, co vyjadřuje, prostředí, kde vznikl
· celý tanec vzorně předvedeme
· naučíme taneční písni (nebo v HV) – text, výslovnost, nářečí
· nácvik jedn. tanečních frází po celcích (2, 4 takty)
· několikrát zopakujeme celý tanec
· nezapomeneme opakovat v dalších hodinách
Příklad osnov pro SŠ
Specifické poznatky, návyky
· různé druhy pohybu s hudebním nebo rytmickým doprovodem
· význam jednotlivých pohybových činností pro správné držené těla, estetiku pohybu, společenský kontakt, pohybové vyžití – odpočinek
· technika cvičení s různými druhy náčiní, specifika bezpečnosti cvičení s různým náčiním
· technika různých forem aerobního pohybu a hudebním a rytmickým doprovodem, fyziologická náročnost, zdravotní aspekty
· druhy tanců (lidové, společenské, disko, country), postavení při tancích,, držení, oblečení, lidové zvyklosti....)
Doporučené rozšiřující učivo
· technika jazzového pohybu
· základy tvorby jedn. pohybových skladeb – choreografie
Pohybové činnosti
Rytmická gymnastika (D)
· chůze, klus, skoky, obraty, doprovodné pohyby paží
· cvičení s náčiním – švihadlo, stuha, míč, šátek
· cvičení s dalšími druhy náčiní
· jednoduché pohybové etudy
· vlastní pohybová improvizace bez náčiní i s náčiním
Doporučené rozšiřující učivo
· vlastní pohybové skladby
· základní taneční kroky polky, valčíku
· konkrétní tance dle vlastního výběru
Žádné komentáře:
Okomentovat