Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1.) Koordinace systémů sociálního zabezpečení v EU

Význam mají především nařízení Rady ES, neboť upravují sociální aspekty migrace výdělečně činných osob a jejich rodinných příslušníků po zemích EU s cílem zabezpečit jejich práva získaná na území člen. Států

Migrace osob v EU a zajištění jejich sociálních práv

Tuto problematiku upravuje nařízení Rady 1408/71 o aplikaci systémů SZ na zaměstnance, OSVČ a členy jejich rodin a dále nařízení Rady 574/72, kterým se stanoví postup při realizaci nařízení 1408/71.

Tato nařízení ponechávají členským státům na vůli, aby si národní systémy SZ sami stanovily podle svého.

Obě nařízení byla měněna – např. nařízením Rady 859/2003 - nařízení 574/72 rozšiřuje na státní příslušníky třetích zemí, na které se dosud nevztahovalo pouze pro jejich stát.příslušnost. EU tak zajišťuje spravedlivé zacházení se stát. příslušníky třetích zemí, kteří oprávněně pobývají na území členských států. Nařízení platí pro 25 členských států + Island, Lichtenštejnsko a Norsko (Evrop.hosp.prostor) a od roku 2002 i Švýcarsko.

Hlavní politiky Společenství - volný pohyb osob, zboží, služeb a kapitálu

Je zaručen volný pohyb pracovníků uvnitř Společenství – právo pohybovat se na území Společenství, ucházet se zde o zaměstnání, pobývat zde po dobu zaměstnání a zůstat na území členského státu po ukončení zaměstnání

Toto + zákaz diskriminace kvůli státní příslušnosti je v čl. 39 Amsterodamské smlouvy

Cíl - aby migrující pracovník neztrácel svá práva na SZ a neměl horší postavení než příslušníci členského státu.

Žádné komentáře:

Okomentovat