je ten, že vnitr. právo je vytvořeno konkrétním zákonodárným orgánem určitého státu.
MP není vytvořeno mezinárodním orgánem, který by měl zákonodárnou moc.
Je adresováno státu a vzniká díky státům. Státy jsou normotvůrci, tedy subjekty práva jsou normotvorci – subjekty jsou jak tvůrci tak i adresáty MP.
Další rozdíl spatřujeme zejména ve vymahatelnosti. Vnitrostátní právo je vydáno parlamentem a každý stát má soustavu orgánů, kterými právo vymáhá, vynucuje.
Trichotomie právní normy = každá p.n. vnitrostátního práva obsahuje hypotézu (podmínky, za kterých se uskutečňuje dispozice), dispozici (samotné pravidlo chování) a sankci.
Pro normy mezinár. práva není tato trichotomie samozřejmostí.
Tvůrci i adresáti jsou samotné subjekty, takže mezinár. právu zejména v minulosti chyběly tzv. sekundární normy, nebo normy, které by obsahovaly sankci. V dnešní době se tyto nedostatky odstraňují. MP existuje v kodifikované podobě a počet smluv mezi státy je mnohem větší, než bývalo zvykem pro tradiční mezinár. právo, lepší se tato třetí část norem – tedy sankce. Mnohem častěji obsahují normy postih.
Žádné komentáře:
Okomentovat