Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1.3 Veřejný statek a sport

1.3 Veřejný statek a sport

Sport jako odvětví je velmi široký a rozporuplný jev, jehož produkty nelze jednoznačně zařadit k některé ze dvou základních skupin statků (skupina privátních a skupina veřejných statků). Sport nemůžeme přirovnávat k odvětví jako např. školství nebo zdravotnictví. Na druhou stranu není sport něco úplně výjímečného a existuje celá řada odvětví se statky a službami obdobného rázu. Z ekonomického hlediska lze tyto produkty považovat za smíšené kolektivní statky. Pochopit to lze, pouze zamyslíme-li se nad využíváním (spotřebou) sportovní metodiky, hříšť, stadionů, turistických, cyklistických a lyžařských cest apod. Ze spotřeby můžeme v tomto případě jedince částečně vyloučit, ale nastane-li vlastní spotřeba, je většinou nedělitelná. Kvalita je pro všechny zúčastněné stejná. V plaveckém bazénu nelze dát jeho části jednotlivcům, stejně jako u turistických cest a řady dalších, o školním sportu a tělesné výchově ani nemluvě. (12)

1.4 Plánování v oblasti komunální tělovýchovy a sportu

1.4.1 Plánovací úkoly měst a obcí
Za zajištění a rozvoj vybavenosti města či obce volnočasovými a sportovními zařízeními jsou zodpovědné obecní a městské úřady. Obce a města mají jak kompetence, tak i povinnost plánovat. Zajištění školních sportovních zařízení patří k jejich povinnosti. Obce a města tato zařízení budují a provozují v závislosti na jejich finančních možnostech. Aby byli finanční možnosti co nejlepší, je dobré sestavit plán (program) rozvoje komunální tělovýchovy a sportu, který je postaven na základě finančního plánování. Tento plán by měl vycházet z programu ekonomického a sociálního rozvoje dané obce či města. Obecní či městské zastupitelstvo rozhoduje o tom, jakou částkou bude sport podporovat. Proto je zapotřebí kvalifikovaného zhodnocení dané problematiky, aby zástupci tělovýchovy a sportu měli dostatečné argumenty pro získání potřebné finanční podpory. Poptávka po finančních zdrojích totiž vždy stojí v konkurenci vůči ostatním oblastem, v tomto případě vůči školství, kultuře, zdravotnictví, apod. (7)


Článek podporuje:
skateboard shop, sportovní obuv, koloběžky

Žádné komentáře:

Okomentovat