Mimo prodejní (historické) ceny a jejích modifikací při oceňování zásob se oceňuje zboží čistou realizační cenou (čistou realizovatelnou hodnotou), tzn. běžnou tržní cenou. Tato cena se porovnává s cenou historickou a převezme se nižší z těchto cen (LCM - Lower of cost or Market Method)
- V případě účtování slev z prodejních cen (sales allowance), slev nákupních (purchase allowance)
Dva základní typy slev:
• Obchodní slevy (trade discounts) obchodním partnerům v rámci uplatňování obchodní politiky, sezónní slevy (rabaty, bonifikace)
• Hotovostní slevy, skonta, (cash discounts)
Slevy a vratky představují rozdíl mezi hrubou a čistou tržbou. Účetně je lze zaznamenat jako snížení výnosů, ovšem manažeři větších podniků vedou spíše samostatný opravný účet evidující vratky, slevy, což dovoluje sledovat a vyhodnocovat vývoj a určit následně potřebná opatření (např. změnu sortimentu). Rovněž ve výkazech se uvádějí slevy a vratky samostatně.
Žádné komentáře:
Okomentovat