Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

KOGNITIVNÍ VÝVOJ

- skuteč_ né logické operace bez dřívější závislosti na viděné podobě (přechod z názorového myšlení do stadia konkrétních operací
- pochopení inkluze (zahrnutí) prvků do třídy.(př.: je 8 žlutých a 4 hnědé bonbony. Je více žlutých nebo všech?Předškolní – žlutých, školní – všech)

EMOČNÍ VÝVOJ A SOCIALIZECE
- způsoby sociální reaktivity – skupina dává dítěti příležitost k č_ etnějším a rozlišenějším interakcím, Reakce dítěte na druhé děti má jiný ráz než reakce na dospělé. Může se tak dítě ve skupině uč_ it: pomoc slabším, spolupráce, soutěživost
- dítě je schopno podle potřeby vlastní vůlí své city potlač_ it nebo naopak zřetelně vyjádřit
- vývoj emoč_ ního porozumění pokroč_ il – předškolní dítě sice již rozlišovalo vnější projevy chování od vnitřních stavů,ale soudilo, že výraz emocí je přímým projevem prožitku. Teprve ve školním věku pak dítě poznává, že pocity ,přání č_ i motivy je možné před okolím skrývat
- vývoj sociálních kontrol a hodnotové orientace je labilní (zahájeno v předškolním období – ví co je dovoleno a co zakázáno, ví, co je žádoucí – dobré a co nežádoucí – zlé)a zatím je závislé na situaci , na okamžitých potřebách a na postojích dospělých autorit.
- vývoj morálního vědomí a jednání –předškolní - heteronomní morálka – tj. urč_ ována druhými, příkazy a zákazy dospělých. Na zač_ átku škol. věku se stává autonomní – uznává urč_ ité jednání za správné č_ i nesprávné samo o sobě, bez ohledu na autoritu. Teprve 11-12 let proniká do podstaty mravního hodnocení(za stejné č_ iny jiné odměny č_ i tresty)
- osvojování sociálních rolí (viz výše)
- sebepojetí – už se nezaměřuje jen na zhled ale zná i své psychologické vlastnosti
- sebehodnocení - po 8.roce stabilní. Nové výkyvy se dostaví 11-12 roce,kdy dochází k poklesu sebehodnocení. Posuzují i vlastní školní úspěšnost. Kladné sebehodnocení je pro duševní zdraví velmi významné

Žádné komentáře:

Okomentovat