vztah školy a rodiny (a veřejnosti)velká vzájemná očekávání:
- ze strany školy (pomoc, podpora, důraz na výchovu, ...)
- ze strany rodičů (služba, pomoc, dořešení výchovy, ...)
Nové rysy v pedagogické interakci školy a rodiny:
-         prohlubuje se diference v postojích rodičů ke škole a k učiteli
-         roste individuální tlak rodičů na kvalitu školy (jazyková výuka, výpočetní technika, dobré základy pro další vzdělání + nabídky pro VČ – sport, umění, ...)
-         někteří rodiče požadují podrobné informace o dítěti (diskrétně)
-         rady škol – na mnoha školách se nevžily
-         finanční nebo materiální pomoc rodičů - podnikatelů (sponzoring)
-         fenomén tzv. podnikatelských dětí – spíše negativní vlastnosti
probíhá vnitřní reforma školství = posun v oblasti psychologické a pedagogicko-metodické
transformace postoje školy k žákovi (studentovi)
škola = systém služby dítěti
Akcelerační faktory přeměny vztahů mezi školou a rodinou:
- Bílá kniha, rámcové vzdělávací programy – posilování osobnostní dimenze žáka
-  možnosti subjektu rozhodovat o své vzdělávací dráze + odpovídající nabídka vzdělávacích služeb
- posílení autonomie škol (právní a ekonomická subjektivita)
- změny ve způsobu financování školství
- růst společenské prestiže vzdělání
- rozšiřování práv rodičů při vzdělávání jejich dětí
Retardační faktory přeměny vztahů mezi školou a rodinou:
-         lhostejnost školy k žákovi a jeho rodině
-         lhostejnost rodiny
-         nedostatky ve vnitřním klimatu školy (např. absence dialogu mezi učitelem a žákem, malá kooperace mezi spolužáky, přeceňování vnější disciplíny, ...)izolace školy (uzavřená svému okolí a životu)
Žádné komentáře:
Okomentovat