-         pokud ses už někdy nacházel v podobné situaci jako nyní, co ti tenkrát nejvíce pomohlo?
-         Možná znáš někoho, kdo byl v podobné situaci jako ty, co mu pomohlo věc vyřešit?
-         Co ti pomáhá situaci zvládat?
-         Kde se vzalo rozhodnutí přijít za mnou?
-         Jako tvůj problém vidí maminka /přítel,../?
-         Kdyby za tebou přišel se stejným problémem tvůj kamarád, co bys mu poradil?
-         Co se obvykle radí lidem ve tvé situaci?
Hlavní zásady při vedení rozhovoru:
Co dělat:
-         pokusit se dívat očima klienta
-         více naslouchat než mluvit
-         ptát se na upřesnění (metoda dotazování)
-         užívat srozumitelný jazyk
-         respektovat klientův čas
-         respektovat klientovo téma
Co nedělat:
-         neskákat do řeči a nemluvit za klienta
-         nehromadit otázky
-         nehodnotit, nesoudit, nekritizovat, nemoralizovat
-         nesnažit se rozptýlit a rozveselit
-         neslibovat, neutěšovat, nebagatelizovat (To bude dobré, maminka to určitě pochopí)
-         nepřesvědčovat
-         neradit neuváženě (nevnucovat klientovi vlastní řešení i když nám se osvědčilo)
-         neužívat slova: nikdy, musíte, nesmíte
-         nemluvit v 1. osobě, mn. č. (my ti pomůžeme..)
-         nehovořit o sobě (pokud jde o krizi)
-         neinterpretovat, nediagnostikovat neuváženě
-         pozor na otázky typu „proč“ spíše „jak“ se to stalo..
Pozornost a zájem o žáka a jeho vyprávění je třeba vyjadřovat neverbálním způsobem: výrazem, očním kontaktem, posazením se, přikyvováním, i správné naslouchání může být velmi užitečné, mnohdy více než snahy radit nebo zasahovat.
Žádné komentáře:
Okomentovat