Dotazníky:
-         pro studenty učitelství
-         pro absolventy učitelství
-         pro začínající učitele
-         o potřebnosti pedagogické přípravy v učitelském studiu
-         k hodnocení sociálních dovedností studentů učitelství
-         Dotazník RSA pro měření odpovědnosti učitele za žákovy úspěchy a neúspěchy
-         Inventář komunikačních aktivit učitele
-         o subjektivní obtížnosti učitelských činností
-         Inventář hodnocení spokojenosti učitelů (HSU)
-         Inventář k měření odolnosti učitel vůči zátěží
-         k hodnocení učebnic učiteli
Škály:
-         posuzovací škála CLIC-DID pro studenty učitelství
-         škála SEEQ – Hodnocení učitele žáky
-         autoritářství učitele
-         sociální opory učitele
-         kvality prostředí ve školách
Metody měření klimatu tříd a škol:
-         Dotazník Naše třída (MCI) – autor J.Lašek (2001)
-         Dotazník CES
-         Dotazník komunikačního klimatu třídy CCQ
-         Dotazník pro měření klimatu školy a učitelského sboru
-         Dotazník pro diagnostiku učitelského sboru a školy
Metody analýzy komunikace a interakce učitelů a žáků:
-         Záznam a analýza verbální komunikace ve výuce
-         Záznam a analýza vyučovací činnosti učitele
Profesiogram:
-         profesiogram učitele – autor: M. Kurelová (1997, 1998), P. Urbánek (1999), atd.
Projektivní techniky
-         UPV – Učitelovo pojetí výuky¨- autor J. Mareš (1990, 1991)
-         Projektivní dotazník pojetí výuky u studentů učitelství – autor V. Švec (1998)
-         Reflektivní učitelské bilance
Metoda Q-třídění
-         Q třídění pro hodnocení pedagogické složky v přípravě učitelů
Q-metodologie je specifická metoda dotazování založená na třídění karet reprezentujících určité výroky, v daném výzkumu pedagogické a didaktické vědomosti a dovednosti nabízené v učitelském studiu. Umožňuje hodnotit a kvantifikovat důležitost hodnocených kategorií.
Výzkum životního příběhu
-         záznam životního příběhu (autobiografie)
Obsahová analýza dokumentů pro přípravu učitelů
-         analýza studijních plánů pedagogických fakult
-         Definování taxonomie pedagogických dovedností učitele
Komplexní metodika
-         Soubor technik pro výzkum učitelů střední školy
-         Zpřesněná metoda profesiogramu učitelů
Švýcarský výzkum (Landert, 1998) aplikoval kombinaci metody autodeskripce a metody kontrolního rozhovoru při zjišťování časové struktury učitelských činností.
Žádné komentáře:
Okomentovat