VÝCHOVNÉ CÍLE
- individuální a sociální
- obecné a specifické
- materiální (informativní) a formální (formativní)
- adaptační (uzpůsobení stávajícím podmínkám) a anticipační (příprava pro budoucí podmínky společnosti)
- teoretické a praktické
- autonomní (stanoví si vychovávaný jedinec sám) a heteronomní (určovány jinými činiteli – stát, skupina, pedagog, rodiče)
O efektu výchovy rozhoduje to, nakolik se jedinec s heteronomními cíli ztotožní, nakolik je přijme za své na základě toho, že nabude přesvědčení o jejich správnosti a vhodnosti. Interiorizace výchovných cílů na základě jejich všestranné motivace je jedním z rozhodujících momentů při výchově mládeže i dospělých.
Výchovné prostředky (Jůva)
- výchova se uskutečňuje za využití rozmanitých prostředků, které působí jak intencionálně (= přímo a záměrně), tak funkcionálně (nepřímo a pro vychovávaného jakoby bezděčně)
- vyučování = systematická výchovně-vzdělávací činnost, …
o individuální x hromadné
- pedagogicky adaptované prostředí (materiální vybavení, sociální atmosféra, životní a pracovní režim); nejvyššího stupně pedag.adaptace lze dosáhnout ve škole
- hromadné sdělovací prostředky (masová komunikační media – tisk, rozhlas, TV, film)
- práce fyzická i duševní
- hra
- umění
- sport a tělovýchova (prostředek tradiční, součástí každé kultury, viz antika, tradice OH, …, rozvoj zdraví, fair play, …)
- kolektiv (= organizovaná skupina jedinců, která má jasný cíl své činnosti i vnitřní dělbu úkolů a funkcí); jeho vých. působení dáno jeho veřejným míněním – pedagog ho nesmí ponechat náhodě – snaží se pochopit a současně orientovat ve směru výchovných cílů a záměrů)
Článek podporuje:
inline hokej, nordic skating, helmy levně
Žádné komentáře:
Okomentovat