= v nejobecnější podobě ucelená představa (ideál) předpokládaných a žádoucích vlastností člověka, které lze získat výchovou
Cíl výchovného působení= jeden z prvků výchovného systému, který vytyčuje směr výchovného působení; může být rozložen do řady dílčích cílů, které jsou kulturně a historicky proměnlivé
Současné otázky výchovy a vzdělávání (navíc)
- dříve se udávalo, že výchova je jednosměrné působení dospělých na děti; ve skutečnosti je však působení obousměrné – výchova je tedy nyní chápána jako vzájemné působení vychovávajících a vychovávaných, jako jejich vzájemná interakce a komunikace (interakční/komunikační koncepce výchovy)
- vychovávaní také ovlivňují sami sebe, svou autoregulací, aktivitou, sebedeterminací, sebevýchovou
- výzkumy v mnoha zemích souhlasně zjišťují, že v posledních desetiletích se povážlivě zvyšuje problematické chování dětí a mladistvých; stoupá počet trestných činů, násilí, vandalismu, šikanování, psychiatrických onemocnění, sebevražd, závislosti na alkoholu a jiných drogách, těhotenství nezletilých dívek, aj.
- u mnoha dětí relativně bezproblémových, „hodných a spořádaných“ jsou rodiče i učitelé bezradní nad tím, jak podnítit zájem o školu a vzdělání, o kulturu, o cokoli, co přesahuje zábavu
- mnoho dospělých žije v úzkosti, zda dítě dosud hodné přece jen někdy nepodlehne nepříznivému vlivu maladaptivních jedinců a part
- mnoho rodičů, učitelů a ostatních vychovatelů si klade otázky: Jak vychovávat, jakých metod a prostředků užívat, aby nedocházelo k uvedeným kritickým jevům v životě dětí a mládeže?
- (=> aktuálnost a naléhavost problémů již tradičně zpracovávaných v ped.psych., s tím, že je třeba přihlížet k novým podmínkám vytvářeným současným společen.vývojem, změnami živ.prostředí, způsobu života, změnami v názorech a postojích různých sociálních skupin)
Žádné komentáře:
Okomentovat