Děti s vadami zraku:
-         snížená připravenost pro školu ve oblasti poznávání předmětů, které se uskutečňuje zrakem
-         řeč postižena patlavostí – nemohou v důsledku své vady odezírat jemné artikulační pohyby mluvidel.
-         chybí nonverbální projevy – mimika, pantomimika, gesta apod.
-         chybí učení se nápodobou.
-         komunikace – sociálně rušivě působí natáčení hlavy, aby využily zachované oblasti zúženého zorného pole.
-         sociální přizpůsobivost dobrá – jsou zvyklé na poznávání okolí a orientace pomocí druhých, vidících osob.
Děti se sluchovým postižením:
-         opožděny ve vývoji řeči, řečových dovednostech, v socializačním vývoji. Děti se zbytky sluchu používají spíše jen slova než celé věty ke komunikaci. Patlavost. Neslyšící děti většinou nejsou schopné navázat řečový kontakt, řeč je nesrozumitelná – ztěžuje možnost sociálního kontaktu, omezuje chápání a osvojování si společenských norem v oblasti chování.
-         Ve svém okolí se jeví jako hlučné, impulzivní, se sníženou autoregulací chování.
Tělesné postižení
-         opožděny v psychickém vývoji – menší pohybové možnosti, blokuje poznávání prostředí
-         omezuje vývoj smyslového vnímání, kognitivních procesů, řečových kompetencí a socializace – chybí kontakt s vrstevníky.
Dítě s mentální retardací
-         mají konkrétní myšlení, nedovedou zobecňovat, mají mechanickou paměť, malou početní představivost.
-         Potíže ve vyjadřování, výslovnosti.
-         Vada negativně ovlivňuje celou osobnost a její společenské zařazení.
Děti se syndromem ADHD:
-         nezralost citové a sociální složky, oblasti grafomotoriky, řeči, pozornosti a soustředěnosti, problémy v pracovní složce, autoregulaci chování.
-         Dítě nevracet do MS – nevystavovat riziku selhání.
Nejčastějšími příčinami odkladu školní docházky:
-         problémy v oblasti řeči a komunikačních dovedností
-         problémy s pozorností a soustředěním
-         problémy v rozvoji grafomotoriky
-         problémy pracovního tempa /pomalost/
-         problémy vědomostního rázu /orientace ve světě/.
Žádné komentáře:
Okomentovat