Cíle: 1) Individuální – výchova rozhoduje především o osobní rozvoj jedince, o jeho prospěch a uplatnění
2) Sociální – zaměření v případě jedince, které má zajistit, aby se svým působením stal co nejprospěšnější společnosti, aby byl schopen a ochoten uvědoměle, kvalifikovaně a odpovědně plnit své sociální role
Proces: rozvoj jedince v mnohosti jeho kvalit fyzických, psychických a sociálních je celoživotní proces determinovaný několika faktory (osobnostní profil, vliv dědičnosti, prostředí a výchovy = vytváření jedinečné a neopakovatelné osobnosti)
Metody mravní výchovy: dělení např.
1) Podle postavení vychovávajícího:
Ø metody přímého působení – např. vysvětlování a přesvědčování, cvičení a navykání, hodnocení a přikazování atd.
Ø metody nepřímého působení – působení prostřednictvím vhodně navozených zkušeností vychovávaných, např. hrou, dramatizací, prací, sportem, žákovskou samočinností, samosprávou, sebevýchovou, uměním atd.
2) Podle stránek osobnosti, na které jsou metody převážně zaměřeny:
Ø metody kognitivní (rozum)
Ø emotivní (cit)
Ø aktivní (vůle, chování)
3) Podle hlavního prostředku působení:
Ø metody slovní (slovo)
Ø názorové (příklad)
Ø činné (zkušenost z vlastní aktivity žáka)
4) Podle stupně aktivity vychovávaných:
Ø metody pasivní – vychovávaní přijímají vychovatelovo působení- např. působení instruktivní, názorné, emotivní
Ø metody aktivní – vychovávaní a vychovatelé jsou v interakci – např. rozhovor, cvičení, praktické uplatnění pravidel
Ø metody samostatné – vychovávaní mají iniciativní podněty, samostatně navrhují a provádějí činnost, dovolávají se zájmu, pozornosti, uznání, případně rady a pomoci vychovávajícího
Žádné komentáře:
Okomentovat