Cíle: 1) Individuální – výchova rozhoduje především o osobní rozvoj jedince, o jeho prospěch a uplatnění
         2) Sociální – zaměření v případě jedince, které má zajistit, aby se svým působením stal co nejprospěšnější společnosti, aby byl schopen a ochoten uvědoměle, kvalifikovaně a odpovědně plnit své sociální role
Proces: rozvoj jedince v mnohosti jeho kvalit fyzických, psychických a sociálních je celoživotní proces determinovaný několika faktory (osobnostní profil, vliv dědičnosti, prostředí a výchovy = vytváření jedinečné  a neopakovatelné osobnosti)
Metody mravní výchovy: dělení např.
1)      Podle postavení vychovávajícího:
Ø      metody přímého působení – např. vysvětlování a přesvědčování, cvičení a navykání, hodnocení a přikazování atd.
Ø      metody nepřímého působení – působení prostřednictvím vhodně navozených zkušeností vychovávaných, např. hrou, dramatizací, prací, sportem, žákovskou samočinností, samosprávou, sebevýchovou, uměním atd.
2) Podle stránek osobnosti, na které jsou metody převážně zaměřeny:
Ø      metody kognitivní (rozum)
Ø      emotivní (cit)
Ø      aktivní (vůle, chování)
3) Podle hlavního prostředku působení:
Ø      metody slovní (slovo)
Ø      názorové (příklad)
Ø      činné (zkušenost z vlastní aktivity žáka)
4) Podle stupně aktivity vychovávaných:
Ø      metody pasivní – vychovávaní přijímají vychovatelovo působení- např. působení instruktivní, názorné, emotivní
Ø      metody aktivní – vychovávaní a vychovatelé jsou v interakci – např. rozhovor, cvičení, praktické uplatnění pravidel
Ø      metody samostatné – vychovávaní mají iniciativní podněty, samostatně navrhují a provádějí činnost, dovolávají se zájmu, pozornosti, uznání, případně rady a pomoci vychovávajícího
Žádné komentáře:
Okomentovat