Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Odměny

- podporují učení, včetně sociálního učení (má ve vých.klíčový význam)
- jejich působení je méně problematické, účinek jednoznačný a jednoduchý však nemají
- záleží na druhu odměny, (ne)vyspělosi dítěte, přiměřenosti odměny k zralosti dítěte a k situaci
- „emoční/morální“ o. jsou často efektivnější než ty materiální
- nadměrné užívání mater.o.-zahrnování dítěte dárky a penězi, přenášení hlediska „hmotné zainteresovanosti“ (placení za vykonávání domácích prací) do výchovy narušuje vývoj dítěte i jeho vztahy k dospělým -> dítě si pak osvojí neadekvátní postoj a názor: učíme se, pracujeme a plníme požadavky kvůli odměně, pro vnější efekt
- vnější (v podstatě materiální) x vnitřní motivace – vnitřní je hodnotnější (zvídavost, potřeba činnosti, radost z činnosti a z svojení dovednosti, zvládnutí překážek a dosažení cíle)
- Skinner: v experimentech zjistil, že odměna (včetně pochvaly) působí silněji, když se jí užívá občas, a ne po každém správném výkonu (jinak „zevšední“)
- výpovědi vyspělejších dětí a mladistvých: velkou odměnou je radost z toho, že jsem něco dokázal, nebo učinil, vnitřní zážitek, a ne pouze zhodnocení zvenčí (důležitý moment ve vývoji vnitřní motivace, sebedeterminace a celkové zralosti osobnosti)

Žádné komentáře:

Okomentovat