Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

PSYCHOLOGIE ODMĚN A TRESTŮ

Běžné druhy odměn a trestů
Odměny:
pochvala, úsměv, projev sympatie, kladného hodnocené, kladného emočního vztahu;
dárek věcný nebo peněžní;
umožnění činnosti nebo zážitků, po kterých dítě silně touží: určitý výlet, návštěva sportovního utkání, zajímavá společná činnost s dospělým, který má většinou nedostatek času, apod.
Tresty:
fyzické tresty;
psychické trestání, tj. projevy negativních emocí, záporného emočního vztahu (dospělý se zlobí, křičí, vyhrožuje, mračí se, nemluví s dítětem apod.);
potrestání zákazem oblíbené činnosti (jít ven za kamarády, sledovat TV pořad, chodit do oddílu) nebo donucení k neoblíbené činnosti (úklidové práce, ve škole mnohonásobné opisování, aj.)

Odměna je takové působení (rodičů, učitelů, vychovatelů, ale také sociální skupiny) spojené s určitým chováním či jednáním vychovávaného, které
vyjadřuje kladné společenské hodnocení tohoto chování nebo jednání;
přináší vychovávanému uspokojení některých jeho potřeb, libost, radost.
Trest je takové působení (rodičů, učitelů, vychovatelů, popřípadě sociální skupiny) spojené s určitým chováním či jednáním vychovávaného, které
vyjadřuje negativní společenské hodnocení tohoto chování nebo jednání;
přináší vychovávanému omezení některých jeho potřeb, nelibost, popřípadě frustraci

Každá z výše uvedených kategorií odměn a trestů zahrnuje rozmanité formy, odstupňované kvantitativně i odlišené kvalitativně. Jednotlivé kategorie se také vzájemně kombinují (pochvala s dárkem, trestání psychické s fyzickým).

Srovnání účinku odměn a trestů
Výsledky výzkumů různých badatelů lze stručně shrnout v jednoznačné konstatování: Výchova založená spíše na odměnách má lepší výsledky než výchova užívající převážně trestů.

Žádné komentáře:

Okomentovat