Osobnost - vnitřní psychická podstata čI. Poznání - vysvětluje zákony utváření, prožívání a jednáni osobnosti
Psychomotorika - souhrn pohybových vlastností projevu čI., jeho volní i mimovolní pohybová činnost včetně gestikulace, mimiky, grimasy aj. odráží okamžitý psych. stav čI.
Poznavaci procesy jsou nejpropracovanejsi a nejrozsahlejsi soucasti vykladu obecne psychologie. Probirame zde pocitky, vnimani, predstavy, mysleni a pozornost ve vztahu ke sport cinnosti.
Zvlastnosti pocitku pri telovych a sportovni aktivite: *vedouci roli maji zrakove a sluchove pocitky. Pozadavky na stale vysokou uroven citlivosti k podnetum, na jejich rychle a presne zpracovani.. Pro dobry treninkovy a soutezni efekt je treba pocitky, ktere signalizuji unavu potlacovat, prekonavat je a postupne vytvaret odolnost vuci ni= snizeni citlivosti.
Vnimani prostoru a pohybu: Vjemy=zakl vyznam pro orientaci sportovce. Hlavni znaky vnimani ve sportu(selektivnost a subjektivnost). Selektivnost-zalozena na zamerne pozornosti. Subjektivnost – zalozena na zkusenostech sportovce.
Predstavy pri tel cvicenich – predstsavy pametni a fantazijni. Mysleni pri telsnych cvicenich – spojeno s ukony pri reseni ukolu. *Operativni mysleni(takticke mysleni – vnitrni rec) – v prvni fazi je treba problem pochopit- hledani nejlepsiho reseni, overovani predpokladu(hypotezy). Zkracovani doby mysleni vede k autentizaci. *Druhym znakem pri sport cinnosti jsou autisticke prvky(prani a snahy), tretim znakem je takticka tvorivost(prvky k prekonani soupere- napr v upolovych sportech), ctvrtym znakem je kolektivni mysleni.
Schopnosti - senzorické (jsou to kterékoliv) - dílčí ( zrak, sluch, smysl. Orgány)
Schopnost psychomotoriky se projevuje dobrou součinností nervo svalstva a zodpovídají za přesnost a koordinaci pohybu, obratnost a další přesné plnění manuální činností řízených mozkem,
Základem schopností jsou jako u všech duševních vlastností vlohy (dispozice), tj, .vrozené předpoklady pro urč, činnost. Jsou to vrozené anatomicko - fyziologické zvláštnosti jedince, která určuje dobu a kvalitu rozvoje schopnosti,
Žádné komentáře:
Okomentovat