Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Autorita učitele a kázeň žáků

Autorita (neexistuje shoda v jejím pojetí – komplikovaný pojem…)
- = legitimní moc
- moc uplatňovaná v souladu s hodnotami těch, kdo jsou ovládáni, jim přijatelnou formou, která si získala jejich souhlas
- přijetí autority zefektivňuje práci skupiny
- dle výsledků výzkumu: (neformální) autoritu učitele vytváří zejména
o způsob, jakým vyjadřuje svůj status
o kompetentnost jeho vyučování¨
o úroveň řízení činností ve třídě („management třídy“)
o účinnost jeho přístupu k nežádoucímu chování žáků
Jedna možná klasifikace autority
· tradiční (formální) autorita
o založená na postavení nositele autority v hierarchii nebo na jeho příslušnosti k určité sociální skupině, bez ohledu na jeho osobní kvality
· neformální autorita
o vyplývá ze svobodného uznání převahy v některé významné oblasti a pozitivního hodnocení jejího nositele
§ autorita racionální, kterou jedinec získal, protože vzhledem ke svým znalostem / odbor. předpokladům je pro určitou fci logicky nejlepším kandidátem
§ autorita charismatická, daná zvláštními povahovými rysy jejího nositele

Další možná kritéria klasifikace autority (viz Pedagogika pro učitele)
· Kritérium genetické – přirozená x získaná autorita
· K. sociální – autorita osobní x poziční x funkční
· Dle důsledků v chování sociálního okolí – skutečná x zdánlivá
· Dle sociální prestiže – formální x neformální
· Dle nositele v dějinném vývoji – rodičovská x a.silnějších x a.panovníka x náboženská x úřední x vědecká apod.

Žádné komentáře:

Okomentovat