určují charakter vyučování, vyjadřují obecné a podstatné souvislosti mezi cíl.věd. působením na psychiku žáky, řízením jeho rozvoje a žádoucím změnami osobnosti.
a) cílevědomosti: stanovení konečných a dílčích cílu a jejich dosažení
b) soustavnosti: logický systém odpovídající psych. Zákonitostem
c) aktivnosti: aktivizace citových a volních procesů
d) názornosti: smyslovou názornost z dosavadních představ a zkušeností
e) uvědomělosti: trvalosti: přiměřenosti: emocionálnosti: všestrannosti:
Vyučovací postupy: a) komplexnost b)analyticko syntetický c)synteticko analytický
Styl: a) příkazový b)praktický (poskytnutí indiv. Informací) c) reciproční (info davá žák jsou ve dvojicích) d) sebehodnocení (žák si uvědomuje svůj výkon a chyby) e) s nabídkou (nabídka úrovně aspirace)
KOGNITIVNÍ PRÁH – oddělují se od sebe 2 lišící se skupiny stylu A-E
Styl - (styl prikazovaci, prakticky, reciprocni[vzajemny], styl sebehodnocenim, styl s nabidkou
a) s řízeným objevováním (stanovení učitelem….)
b) samostatných objevováním (řešení daného problému žákem…)
c) rozhodování žáka o učivu
d) rozhodování žáka o stylu
Formy – a) hromadné (stejná činnost žáka ve třídě – homogenizace b)skupinove c)samostatne
Specifické didakticko-organizační forma práce ve vyučovacím procesu:
Doplňková cvičení + variabilní provoz + kruhový provoz
Druhy motorického učení:
a)imitační – u začátečníku, fixace dovednosti opakováním b) instrukční – pomocí návodů c)zpětnovazební – učení se ze svých chyb, princip pokus x omyl d)problémové – důraz na samostatnost a tvořivost e)ideomotorické – nejdříve v představě potom samotný pohyb
Retence a zapomínání
Zapamatování znamená fixování naučených pohybových dovedností v paměti, což je podstatou učení x zapomínání
a) druh pohybové dovednosti b) způsob osvojení c)doba osvojení d)úroveň nacvičované činnosti
Integrace
Sdružování PD s ostatními pohyby i s intelekt. a sociálními dovednostmi (hledisko volby strategie učení (frekvence cvičení, počt opakování….
Transfer a přeučování
efekt – kdy zvládnutí jedné dovedností má kladný vliv na naučení se jiné
strukturální transfer – příbuznost mezi pohyb. strukturami
fční transfer – jde o kladný efekt e smyslu využití kvalitativních faktorů (silových, rychlostních…)
interference- opak transferu
přeučování – záměrné přetváření již dobře osvojené pohybové struktury.
Žádné komentáře:
Okomentovat