Podobenství se objevuje nemálo – např. o dobrém slovu, které je jako strom a z dovolení Pána přináší plody v každé době (14/24). Zdá se to být variace na evangelijní podobenství o rozsévači. Mluví se také o lidech, kteří mají srdce, jímž nic nechápou, eventuálně „neobřezaná srdce“, oči, kterými nic nevidí a uši, jimiž nic neslyší(7/179). Podobenství o domu na skále inspirovalo verše 2/264n. Jiná obsahují hadíthy. Např. podle sbírky at-Tirmídhího Prorok řekl: „Kdybyste se byli všichni plně spolehli na Boha, jistě by vás byl zaopatřil tak, jako zaopatřuje ptáky, kteří se ráno probouzejí hladoví a za soumraku se vracejí s plnými žaludky.“ V evangeliích najdeme podobný příklad, týkající se ptactva nebeského a polních lilií.
Žádá se láska k bližnímu, objevuje se zásada, že zlé je třeba oplácet dobrým (42/23; 28/54) nebo výrok: „Prominete-li chyby druhému, i Bůh promine Vám.“ (84/14). Chudým je lépe dávat skrytě (2/271). Korán má rovněž svá „běda“, která hrozí těm, kdo k Bohu přidružují, nedávají almužny a nevěří v posmrtný život (41/6n). Obsah je jiný, ale z evangelií tu byla převzata forma (41/6n). Chybějí ovšem blahoslavenství.
Podle Koránu není třeba poslouchat rodiče, kteří svého potomka nutí, aby přidružoval k Bohu (29/8), což koresponduje s evangelijními radami opustit příbuzné pro Pána. Objevují se obrazy andělů, pějících Bohu chválu, anebo obraz knihy, rozevřené v den Posledního soudu (39/75; 40/7; 39/69), knihy, která je ve Zjevení sv. Jana nazvána Beránkovou. V tento den „každá kojící opustí dítě, jež kojila a každá těhotná potratí svůj plod (22/2). V evangeliích čteme: „Běda kojícím a těhotným v onen den“.
Žádné komentáře:
Okomentovat