Analogicky uvažoval (a tedy byl zřejmě též ovlivněn) i ibn-Chaldún, třebaže žil v podstatě na západě muslimského světa (asi 25 let prožil ovšem v Egyptě, zemi s velmi podobnou staroorientální tradicí, jakou měla Mezopotámie). Podle něho nespravedlnost vede k zániku civilizace a spravedlnost je soulad, jehož pomocí svět trvá. Podle Koránu je náměstkem Boha na Zemi člověk. Chaldún říká, že Božím zástupcem na zemi je lidstvo. Nejenom král, ale každý člověk a lidstvo jako celek je tedy za Boží řád zodpovědné. Islám a jeho učenci přivedli tak doktrínu o světovém řádu, která ve starověku existovala od pradávna, k vyššímu stupni dokonalosti. V pojetí starších orientálních civilizací byl spojnicí mezi bohy a lidstvem král nebo velekněz. Islámská etika nestaví mezi Boha a lidstvo jako celek nic, naopak, úzce je navzájem spojuje zodpovědností za existenci civilizace a světa.
Podobně jako starší, tentokrát zejména antické civilizace, považovala i muslimská obec za velmi důležitou zásadu dodržování míry, střední cesty mezi krajnostmi. Ovlivnění muslimské etiky antickou je ostatně doloženo význačnými prameny. V 10. stol. byl mezi arabskými vzdělanci např. velmi oblíben Galénův spis „Peri ethón (O mravech)“, který je dochován pouze v arabském překladu. Velký arabský filozof al-Fárábí rozebíral Aristotelovu Etiku Níkomachovu a ve své klasifikaci věd zařadil etiku spolu se státovědou a ekonomikou mezi obory praktické filozofie. O smíření islámské etiky a náboženství s řeckou filozofií a etikou se v 11. stol. pokusil al-Miskawajh, který byl knihovníkem v Bagdádu. Mezi jeho zásadami se vyskytuje i požadavek konat dobro jen pro dobro samo.
Řadu děl etického zaměření zanechal al-Muhásibí z Bagdádu (+ 857), muž, který silně ovlivnil tvorbu rovněž eticky velmi zaměřeného autora, jehož mravouka vychází z Koránu, sunny a mystického zanícení, jednoho z největších spisovatelů arabské náboženské prózy al-Ghazzálího (11. stol.)
Žádné komentáře:
Okomentovat