Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Specif.poruchy učení

Dyslexie
– neschopnost si zapamatovat písmena, spojování hlásek ve slabiku, porozumění čtenému slovu, jde o poruchu čtení a učení
– spojit četbu se zájmy dítěte (pomoc při výběru knih, časopisů)
– vyžadovat pomoc rodičů se čtením – každý den pravidelně s dítětem číst, ukázat jim aktuálně vhodný postup čtení /techniku/, nelimitovat pokud možno čtení délkou textu nebo dobou
– práce s dyslektickými čítankami
Školní důsledky:
Může dojít k napětí a tím i snížení výkonu ve škole. Porucha slovní paměti, není schopno zvládat vytažení podstaty v textu. Reprodukce textu je lepší než samotné čtení.
Dysgrafie
- specifická porucha psaní, grafické projevu, zaměňují graficky podobná písmena, neudrží výšku písma, špatný návyk držení psacích pomůcek, píší pomalu a namáhavě
- učitel by měl umožnit žákovi např. psát na psacím stroji – pokud jde o těžkou poruchu
Školní důsledky
- dítě píše slova foneticky, neprávnost řešení slovních úloh, někdy spojena s dyspinkcií, hodně chyb v úkolech
Sledovat držení psacího náčiní, na nižším stupni
Dysortografie
- vynechávaní slov či písmen, obracený pořádek slov ve větách, poruchu pravopisu
Dobré:
- preferovat ústní rozbory u tabule, hodnotit jen právě probírané mluvnické učivo, minimalizovat desetiminutovky, diktáty (umožnit přípravu – nácvičný diktát), redukce mluvnického učiva, důraz na literaturu (referáty ve vyšších ročnících), umožnit používání mluvnických přehledů, poskytnout delší čas k provedení písemného úkolu, hodnotit pouze součtem chyb
Školní důsledky
- nezvládají úkoly, časově závislé úlohy nezvládají, obtíže při výuce cizího jazyka, záměna písmen

Dyskalkulie
- sešity s širšími linkami, čtverečkované sešity, zohlednění zhoršené úpravy (tvar číslic, grafické úpravy v geometrii), vypustit matematické diktáty, předcházet zátěžovým situacím – časově limitované úkoly, poskytovat více času k provedení úkolu, preferovat ústní rozbory u tabule, kde žák může prokázat některé další dovednosti – benevolence při hodnocení samostatného úkolu, umožnit přípravu písemné práce doma, zadávat méně úkolů než ostatním žákům, zadávat předtištěné úkoly (žák nemusí opisovat z tabule nebo zapisovat podle diktátu), umožnit mezivýpočty na kalkulačce

6 druhů:
Praktognostická dyskalkulie – obtíže s manipulací předmětů, neschopnost
Verbální – neschopnost vyjmenovat sudá a lichá čísla
Lexická – zaměna čísel např.12 za 21, záměna římských čísel, problémy s přečtením čísel
Grafická – porucha v psaní matematických znaků /symbolů/, neschopnost psát vícemístná čísla
Operační – problémy v matematických operacích + a –
Ideognostická – potíže v chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi
- neschopnost odříkat čísla od 1 do 20
Dyspinkcie
- porucha kreslení, neobratnost se zacházením s tužkou
Dysmuzie
- porucha ve vnímání melodie, tónů, porucha při zápisu not
Dyspraxie
- specifická porucha obratnosti, nechuť k motorickým činnostem

Příčiny:
50% LMD, 20% dědičnost, 15% LMD a dědičnost, 15% nezjištění LMD

Dispoziční příčiny – vrozené podle posledních výzkumů.
Nepříznivý vliv rodiny a školy mohou být zahrnuty do příčin.

Dítě s LMD mají narušenou jemnou motoriku, slabou vůli, specifická pohybová charakteristika, neschopnost soustředit se příliš dlouhou dobu.
ADHD – porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou
Je porucha mozku, která se může projevit v chování ve třídě a narušovat proces učení
IMPULZIVITA: mluví, i když není tázán, vykřikují odpovědí bez přihlášení.
Slabá „pracovní“ paměť: problémy zapamatovat si denní aktivity.
DYSORGANIZACE: problémy s plánováním, zapamatování podobných kroků.
HYPERAKTIVITA: nevydrží sedět, roztěkanost.
NEPOZORNOST: denní snění, nepozornost.
Obtíže při zpracování verbálních informací.
Možnosti vzdělávání: - třídy s individuální péčí
- cestující učitel – pracovník SPC, PPP
- speciální třídy (snížený počet žáků, speciální pedagog) pro žáky

Žádné komentáře:

Okomentovat