Aristoteles rozvíjal svoje úvahy o problémoch riadenia obce vo svojom diele Politika. Pri analýze št.vych.z toho,že št.je útvarom prirodzených a nutným. Cieľom št.teda ani nemá byť zväčšovanie slávy a bohatstva,ale šťastie občanov.Uvádzal,že v kaž.ústave nachádzame tri stránky,z kt.jedna je o obecných záležitostiach,druhá o úradoch a tretia o súdnictve.Klasifikácia vládn.foriem je u neho pom.jednoduchá.V závisl.od toho,kto vládne rozoznával 3 správne formy,medzi kt.zaradil: monarchiu, aristokraciu a politeiu. 3 zdegenerované formy,medzi kt.zaradil: tyraniu, oligrachiu a demokraciu. Za najlepšie zriad. považ. politeiu,tj.akúsi umiernenú demokraciu,v kt. je zmes prvkov oligarchie a demokracie. Nikdy však nesmie vládnuť ľubovôľa vládcov,ale zákon.! Cicero defin. prirodz. právo ako pravý rozum,kt.je zhodný s prírodou,je rozšírený medzi vš. ľuďmi, je trvalý, večný, kt.volá k povinnostiam a bráni špatnostiam,a kt.menôžu ľudia ani meniť ani zrušiť.
KRESŤANSTVO. Pôvodné kresťanské učenie,kt. nachádzame v evanjeliách,bolo učením eschatologickým, preto ani vzťah k štátu nebol až taký dôl., pretože vš.svetské je len dočasné,pominuteľné. Sv.Augustín zaob.sa už otázkami politiky a štátu. Boží štát je jediným pravým,dokonalým a večným štátom.Jeho pozemským predstaviteľom je cirkev.Politika u Aug.vystupuje ako ústupok prirodzenosti hriešnych ľudí,kt.milujú dočasné pozemské veci. T.Akvinský vo svojich náhľadoch na problémy politiky už nepovaž.štát len za nutné zlo,za následok prvotného hriechu.Berie ho ako prostriedok,bez kt.by si človek nemohol zaistiť svoje životné potreby. Uvádzal predovš.monarchistické formy štátu.Je to práve monarcha,kt.sa má starať o svoj ľud,má vytvárať záruku jednoty štátu,mieru pokoja a zabezpečovať všeob.baho ľudu. REFORMÁCIA. Obdobie ref.spôs. úpadok pápežskej autority. Znam.tiež zač.rozmáhajúceho sa antiklerikalizmu.Rástol odpor voči pápežskému zasahovaniu do polit.K význ. predstav.ref.patril John Wickliff.Ostro odsúdil cirkevnú hierarchiu a najmä jej bohatstvo,kt. odporuje zásadám písma svätého. J.Hus urč.spôsobom nadviazal na uč.Wickliffa.Odsúdil hriešnosť tohoto sveta a nápravu hľadal v morálnom zdokonalení ľudstva.Aby k tomu mohlo dôjsť,žiadal,aby sa kaž.človek morálne zdokonalil a šíril kresťanskú lásku.
Žádné komentáře:
Okomentovat