Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Usporiadanie výskumu (Research Design).

4. Usporiadanie výskumu (Research Design). Charakteristiky a typy výskumných šetrení.

Research design: typ výskumného projektu:
• prípadové štúdie (case study) skúmame jednotlivé jednotky – použije sa v typických alebo výnimočných prípadoch
• prieskumy (pozorovania) – skúmame jav tak ako prebieha, neovplyňujeme ho
• experimenty – ovplyvňujeme neyávislé premenné a skúmame ich vplyv na závislé premenné

Typy výzkumných projektů: z hlediska uspořádání výzkumu
1) Neexperimentální v.p.:
o případová studie:výzkum skupiny, komunity bez nároku na širší zobecnitelnost;
o korelační výzkum:cílem je odhalení souvislostí mezi proměnných, vyjádřených jen korelacemi bez kauzálních (příčinných) souvislostí.
o Srovnávací výzkum:porovnání podsouborů, z hlediska vybraných aktivit.
o Longitutiální výzkum

2) Jednoduché experimentální v.p.:
o kvaziexperiment-zjišťování skutečností bez možnosti zjistit, zda zaznamenaný jev je způsoben touto událostí nebo jiným jevem;experiment-zjišťování stavu sledovaného jevu před , po události, Může jít o náhodnou časovou souslednost
o experiment s kontrolní skupinou-kontrolní skupina je vystavena všem působícím vlivům s výjimkou události, jejíž vliv posuzujeme, možnost rozlišit, zda změny způsobuje tato událost nebo souhrn ostatních okolností.

3) Faktoriální experimentální v.p.: smyslem je zjišťovat samostatný, společný vliv několika proměnných. Sledujeme několik nezávisle a závisle proměnných, několik kontrolních skupin.

5. Proces sociologických výskumu. Jeho fáze a väzby medzi nimi. Projekt výskumnej akcie, štúdie proveditelnosti, predpoklady verifikace hypotéz.

schéma: teoretický rozbor problematiky -> formulácia problému a tvorba hypotéz-> terénny zber a súčasně voľba znakov a indikítorov, voľba usporiadania výskumu, výberový súbor -> príprava a čistenie (kontrola) dát -> analýza dát a interpretácia výsledkov -> prezentácia výsledkov a záverov

Žádné komentáře:

Okomentovat