ŽELEZNIČNÍ = je výhodná pro dopravu velkého množství na velké vzdálenosti. Používá se pro meziměstskou a mezistátní dopravu.
Nevýhoda:jsou vysoké fixní náklady na zařízení, vozový park, lokomotivy a terminály.
Výhoda:jsou nízké variabilní náklady.
ŘÍČNÍ A NÁMOŘNÍ =hlavní výhodou lodní dopravy je schopnost přepravovat najednou značně velké zásilky a její vysoká univerzálnost tj. lodí lze přepravovat prakticky jakékoliv zboží.
Nevýhoda: nízká pružnost a malá přepravní rychlost. Vodní síť je řídká a musí se využívat kombinovaná doprava.
Výhoda:jsou nízké variabilní náklady na přepravní jednotku z důvodu velkého množství.
LETECKÁ = Hlavní předností je nejvyšší přepravní rychlost. Dodací termíny se zkracují z dnů na hodiny.
Nevýhoda: jsou zde nejvyšší variabilní náklady na mzdy, palivo, údržbu
Výhoda: díky značné rychlosti dochází k úsporám nákladu na skladování.
POTRUBNÍ = velký rozvoj byl zaznamenán v polovině 20. Století v souvislosti s přepravou ropy a zemního plynu.
Nevýhoda: nejvyšší fixní náklady - výkup pozemků, potrubí, čerpací a kompresní stanice
Výhoda: nejnižší variabilní náklady - minimální mzdy
KOMBINOVANÁ = vznikla pro poskytování kompletních přepravních služeb. Snahou je spojit přednosti jednotlivých druhů dopravy, snížit manipulační operace aj.
Kritéria pro volbu dopravy:
n délka přepravní trasy
n přepravované množství
n rychlost
n druh přepravovaného zboží
n náklady na přepravu aj.
Žádné komentáře:
Okomentovat