Korporativní marketingový systém = je taková organizace prodejní cesty, ve které jsou všechny články součástí jedné společnosti.
Administrativní marketingový systém = jeho členové jsou nezávislými subjekty. Spolupracují spolu na základě velikosti, síly a autority nejsilnějšího článku.
Smluvní marketingový systém = je tvořen nezávislými subjekty. Jejich spolupráce se uskutečňuje na základě hospodářské smlouvy, kde jsou vymezeny práva, povinnosti a odpovědnosti jednotlivých členů systému.
n Dobrovolné řetězce - je smluvní systém mezi velkoobchodem a maloobchodem, kdy iniciátorem je velkoobchod. Maloobchodníci se zavazují dle uzavřené smlouvy odebírat od něj zboží, velkoobchod za to poskytuje pomoc v oblasti reklamy, cenové politiky aj.
n Nákupní družstva = vznikla sdružováním maloobchodníků za účelem provozování velkoobchodní popř. výrobní činnosti. Členové nákupních družstev kupují zboží prostřednictvím družstva. To zajišťuje pro své členy průzkum trhu, reklamu aj.
n Franchising = jedná se o nejmladší formu systému, jeho podstatou je na základě smlouvy vytvořený obchodní vztah mezi výrobcem a maloobchodem.
zbožový franchising = je představován např. prodejem automobilů prostřednictvím dealerů.
službový franchising = MC Donald, sítě hotelů Holiday Inn atd.
Žádné komentáře:
Okomentovat