Nevýhodou je zde možnost zneužití ve prospěch dodavatele, neboť dodavatel je jediný a může dojít k monopolizace tj. že dodavatel zneužije postavení, že je jediným dodavatelem a zvýší ceny.
8 etap nákupu:
n specifikace potřeb podniku = je časově náročná, je zde potřeba pokrýt rozsáhlou skupinu požadavků různých podnikových útvarů.
n určení druhů výrobků a jejich kvality = výchozím bodem je specifikace potřeb podniku. Je zde důležité určit kvalitativní nároky, dodací podmínky atd.
n detailní specifikace potřeb organizace (spolupráce s dodavatelem) = jedná se o kritický bod nákupu.
n identifikace potencionální dodavatelů = seznam dodavatelů lze získat z různých publikací např. Zlaté stránky, odborné časopisy atd. Tato etapa je opět časově náročná. Dodavatelé rovněž vyvíjejí své aktivity např. zasílají nabídku poštou, telefonicky nebo osobním stykem.
n výběr dodavatele, návrh ceny (např. bodové hodnocení) = nízká cena zboží u některého dodavatele nám nezaručuje kvalitu. Důležité je rovněž sledovat náklady na dopravu, skladování a jiné logistické náklady. Důležitým hlediskem je také ochota dodavatele ke spolupráci, nižší varianta dodacích cyklů atd.
n uzavření smlouvy a vystavění objednávky, včetně ceny = uzavření smlouvy by mělo být v souladu s požadavky zákazníka.
n trvalé sledování dodavatelů a jejich hodnocení = sledování konkurenceschopnosti, rentability, likvidity a jiných parametrů jako je:
- perspektivnost firmy, cenový vývoj, dodavatelské výkony atd.
Žádné komentáře:
Okomentovat