Předpovědi poptávky patří vedle objednávek k základním vstupním logistických informacím a jejich význam pro úspěšné řízení toků zboží a podnikání stále roste. V běžné podnikové praxi se často setkáváme s odlišnostmi v odhadu poptávky. Tato odlišnost je způsobena rozdílnými názory. Oddělení výroby má tendenci výrobu snižovat narozdíl od oddělení prodeje, které se snaží naopak o zvýšení. Oddělení výroby počítá s tím, že výrobky, které nenajdou odbyt musí být uskladněny a podniku tak vzniknou tzv. vícenáklady, spojené se skladováním neprodejných výrobků. Tyto finanční prostředky takto vynaložené by mohli být účelněji využity, a proto se výroba snaží produkci spíše snižovat.
Při realizaci poptávky je možné, že dojde k její změně, neboť se jedná pouze o náhodnou veličinu, kterou ovlivňuje konkurence na trhu a jiné faktory jako např. živelné pohromy (povodeň, vichřice...)
Základními požadavky pro předpověď poptávky jsou:
a) přesnost
b) pohotovost
c) dynamičnost
druhy metod:
a) subjektivní = předpověď je výsledkem skupinové diskuse brainstorming
b) objektivní = východiskem jsou data o poptávce z minulosti
c) kvalitativní = slovní popis vývoje poptávky
d) kvantitativní = poskytnutí numerických údajů o poptávce
e) extrapolační = předpověď poptávky na základě určitého trendu
f) normativní = stanoví se cíl a určují se cesty k dosažení tohoto cíle
Žádné komentáře:
Okomentovat