velkoobchod = plní nezastupitelnou roli v systému prodejních cest. Firmy zabývajících se velkoobchodní činností kupují výrobky za účelem jejich dalšího prodeje maloobchodním či jiným organizacím. Mají velké skladovací prostory.
Funkce :
n překonání časového nesouladu mezi výrobou a spotřebou
n zajišťuje dopravu do maloobchodní sítě
n přetváří úzký sortiment na široký
n podílí se na dohotovení zboží (pražení kávy, dozrávání ovoce aj)
n poskytuje tržní informace aj.
Sklady velkoobchodu překlenují trojí rozpor mezi výrobou a spotřebou:
n rozpor sortimentí - přetváří úzký sortiment výrobní na široký sortiment obchodní
n rozpor množstevní a časový - vytváří zásoby v rozsahu nutném k pružnému zásobování odběratelů, překlenuje časový nesoulad mezi výrobou a spotřebou
n rozpor prostorový - zajišťuje dopravu do maloobchodní sítě, což je vzhledem k hustotě sítě z hlediska výrobců prakticky nemožné
Typy:
1. Tradiční velkoobchodní podnik
poskytuje všechny nebo většinu funkcí. Nakupuje zboží od výrobců a prodává je většinou maloobchodníkům. Stává se vlastníkem zboží. Jedná se o u nás nejčastěji se vyskytující typ velkoobchodního článku.
Žádné komentáře:
Okomentovat