Zaiste, nie sú to nejaké mytologické predstavy hrdinov na kresťanský spôsob. V týchto riadkoch nie sú ukryté iba ideály ale konkrétne životné osudy. Iustín vo svojej Apológii napísanej okolo roku 150/155 po Kr. uvádza, že stať sa kresťanom znamenalo vnútorné obrátenie.
"…Kedysi sme sa tešili rôznym nemravnostiam, teraz sa jedine pridávame k čestnosti, oddávali sme sa čarám a mágii teraz zasvätili sme sa jednému Bohu, ktorý je stále. Čo sa týka peňazí a vlastníctva sme už dávno predstihovali všetkých teraz dávame do spoločného a podelíme sa s tými, ktorí sú núdzni. Medzi sebou sme sa kedysi nenávideli a nivočili a s tými čo nezdieľali s nami spoločenstvo sme neudržiavali zťahy kvôli zvykom, teraz odkedy sa ukázal Kristus víťazíme a tých čo nás nenávidia presviedčať sa usilujeme a za nepriateľov sa modlíme…".
Polemik a pohan Lucián zo Samosaty okolo roku 160 po Kr. napísal o kresťanoch "…ochota s akou si ľudia tohoto náboženstva pomáhajú v potrebách je neuveriteľná. Nič si neodopierajú.. ich prvý zákonodarca im nahovoril, že sú všetci bratmi…pohŕdajú teda zároveň majetkom a považujú ho za spoločné vlastníctvo…".
Tento zápas medzi dobrom a zlom chápali v širších súvislostiach. Nielen iba pozemská "výmena" názorov, ale s vyhliadkami až za horizont pozemského života, vo viere v nesmrteľnosť. "…naučili sme sa, že iba tí dosiahnú nesmrteľnosť, ktorí sa približujú Bohu svätosťou života a čnosťou silou; tí čo žijú nešľachetne a ani sa neobrátia veríme, že ich strestá večný pekelný oheň…". Z Justínovej Apológie či Dialógu zo Židom Tryfónom možno badať prítomnosť intelektuálov v radoch kresťanov. Podobne i v Povzbudení ku Grékom Cohortatio ad Grecos asi z rokov 250/300 iný autor napr. na adresu Platóna a jeho boha, ktorého nazýva tvorcom - opifex poznamenáva: "…treba poznamenať, že nie Stvoriteľom ale Tvorcom Platón Boha nazýva, Tvorcom bohov, keďže medzi tým je veľmi veľký rozdiel, ako i Platón usudzuje. Stvoriteľ nepotrebuje nič ale svojou mocou a silou učiňuje, tvorca však potom čo prijal uschopnenie niečo z matérie utvoriť, vytvára svoje dielo…".
Žádné komentáře:
Okomentovat