Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

TV a sport v systému výchovy a vzdělávání v ČR

TV a sport v systému výchovy a vzdělávání v ČR

TV
a) součást obecné výchovy
b) součást tělesné kultury
c) vyučovací předmět na školách

a) VT jako součást všeobecné výchovy:utvářeni všestranně rozvinutého čl, nezastupitelná,rozvoj ostatních složek výchovy – rozum.a jazyk., mravní a volní, pracov. a estet..

b) TV jako složka tělesné kultury: součásti všeob. kultury a spol. – polit. systému (výchova, kultura, zdravotní péče, způsob života, politika a ekonomika) Fce TK: formování osobnosti, uspokojování a rozvíjení individ. a soc. potřeb, formováni společenských vztahů!

Prvky TK: TV = základní složka, sport, turistika, pohybová rekreace, rehabilitace pohybem, pohybové umění. Zahrnuje všechny druhy pohybových činností.

ad c) TV jako vyučovací předmět: se neustále vyvíjí - již v r. 1849 byla TV jako vyučovací předmět na gymnáziích, od roku 1869 na měšťanských školách, od roku 1938 na odborných školách a od roku 1946 na školách vysokých. Školní TV prošla 3 etapami: ] .etapa - začátek 19. století: ve znamení filantropistů ( cílem = šťastný člověk), např. Guts, Muths 2.etapa

- 2. polovina 19.století: umělá TV, Spiesse: formální discipliny snižuji aktivitu žáka. Chybu napravuje Maul (zavádí atletiku a hry). 3.etapa - 1.polovina 20.století: francouzská joinvilská škola (Hubert, Racine): požaduje volnost pohybu, brát ohled na vývojové zvláštností. Novorakouská škola (Gaulhofer) vyžaduje aktivitu žáků, zdůrazňuje význam cvičení v přírodě.U nás po roce 1918 i ve školách zavedena Tyršova soustava = nářaďový tělocvik. Ve školách se až do současnosti učí podle platných osnov. Do 1989 výkonnostní pojetí, pohyb. zdatnost a výkonnost hodnocena 5 stupni (výborný, chvalitebný, dobrý, dostatečný a nedostatečný} osnovy doloženy metod. příručkami, zpracovány po hodinách, učitelům chyběla motivace – výsledek := žáci nemají rádi TV.Od roku 1989 nové projekty - jiné pojetí školní TV, I. stupeň, 2. stupeňV současnosti - prožitkové pojetí TV = příjemný pocit v TV, každý dobře provedený pohyb je spojen s příjemným prožitkem, vznik endorfinů = po intenzivním pohybovém zatížení vyvolává příjemné (přirozené) pocity pohody a zdraví. V roce 1991 vstoupily v planost nové osnovy: a) TV pro střední školy b) TV pro stupeň ZS c) Osnovy zdravotní TV 1.-8. ročník ZŠ d) Osnovy sportovní výchovy pro 7.-8.


Článek podporuje:
hokejky, brusle, hokejové chrániče

Žádné komentáře:

Okomentovat