Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Zdravotní tělesná výchova a její místo v TV, hancap. jedinci

Zdravotní TV je speciální forma TV pro zdravotně oslabené jedince. Pro Tv byla naše populace podle směrnic MZ ČR a Metodického pokynu rozdělena do 4 základních skupin
I. jed. zdraví, přiměřeně vyvinutí s vysokým stupněm trénovanosti
II. jed. zdraví s nepatrnými odchylkami
III jed. oslabení s trvalými či dočasnými odchylkami těl. vývoje či zdrav. Stavu školní TV s úlevami, zdrav. TV, vyjímečně sportovní činnost podle druhu oslabení)
IV. jed. nemocní, zákaz tréninku, závodění, školní TV, pouze léčebná TV zajištěná kvalifikovanými zdravotníky)
Od r.1951 se ZTV stala zákonnou formou povinné školní TV pro všechny žáky zařazené d III. zdrav. skupiny. Z lékařského hlediska je ZTV chápána jako činnost preventivní, výchovná, nikoli léčebná. Při ZTV jde o cvičení j metodiku se zřetelem k různými J oslabení a ke stupni snížení tělesné schopnosti. Převládá řízený pohyb, vědomě prováděn; pod kontrolou, vhodný pro vytvoření správných pohyb. návyků.
Handicapovaní – souhlas lékaře, optimální program – dif. Dle postižení, účinky: terapeutická, preventivní, diagnostická, výchovná, vzdělávací, kondiční, rehabilitační..
Sluchově – neslyšící, zbytky sluchu, nedoslýchaví – sluchadla, problém komunikace, domluvení symbolů, problémy s rovnováhou => bezpečnost, Kontraindikace: lezní do výšek, skoky na trampolíně, akrobacie, pohyby hlavy….ani plavání, potápění..
Dobrá dramatizace, pantomima
Zrakově – nevidomí, zbytky zraku, astigmatismus, refrakční (krátkozrakost, dalekozrakost), poruchy binokulární (šilhavost,tupozrakost)
Nutnost dozoru, konzultace s lékařem, Kontraindikace: otřesy hlavy, prudké pohyby, kotouly, úkoly, polohy hlavou dolů => nitrooční tlak
Specifika:dobře osvětlená místnost, zdvojený dozor, detailní seznámení s prostředím, cvičení: rozvoj obratnosti, zbavení strachu, rozvíjení prostorové orientace,
Poruchy řeči – opoždění, poruchy plynulosti – koktání, breptavost – cvičení rytmicity řeči,
Mentální retardace – snížené schopnosti, inteligence, přistup dle typu postižení, formy…nejčastěji: Leh ,Stř, Těž , Hl. retardace Typy: eretický x torpidní, podpora opakovatelnosti, zapojení všech smyslů, rozvoj myšlení, poznávání, KOMPENZACE: těl.neobratnosti, opožděná motorika…HRA – jednoduchá pravidla, ROZVOJ pohybových dovedností, hygienických návyků, trvalý pohyb
Tělesné postižení: vrozené (DMO, Malformace) x získané (amputace, poškození páteře ochrnutí….) procvičování koubů, pokud je alespoň troch pohyblivost nebo rozvoj pohybu pomalý,… prevence dekubitů…Hygiena

Žádné komentáře:

Okomentovat