KOGNITIVNÍ VÝVOJ
- intelektové schopnosti se blíží max. výkonu (pružné a tvořivé učení)
- je schopen pracovat s pojmy - přesněji definovat
- má-li řešit problém neuspokojí se s jedním řešením – uvažuje o alternativách
- vytváří si doměnky, možné popř.až fantastické a srovnává skuteč_ né s myšleným
- dokáže aplikovat logické operace nezávisle na obsahu
- dokáže myslet o myšlení
- stadium formálních operací začíná na počátku pubescence a vrcholu kolem 15let. Dítě v mladším škol. věku bralo svět realisticky, takový jaký je, dospívající srovnává existující přítomné poměry s tím, co by mohlo nebo mělo být, tedy se stavem, který si jako ideál vytvoří ve své mysli. Objevují se č_ astěji mravní soudy, kt.berou ohled na druhého. Tento způsob dovoluje pohlížet na sebe a na svůj život i na své pocity a myšlenky jakoby zvnějška, analyzovat je a kriticky posuzovat.
Emoční vývoj
- uvolnění z přílišné závislosti na rodičích, navazování vztahů k vrstevníkům
Sexualita
- sexuální pud je závislí na fyziologických procesech (hormonální činnost)
- způsoby sexuálního chování jsou modifikovány výchovnými a sociálním i podmínkami, zejména současnými kulturními normami.
- rozšířené autoerotické praktiky
Žádné komentáře:
Okomentovat